۵ قانون فعالیت در شبکه‌های اجتماعی که هر کارآفرینی باید بداند

اگه می خواین در شبکه های اجتماعی بدرخشید باید اصولی رو بدونین و خود رو موظف به رعایت اونا کنین. در ادامه با ما همراه باشین تا ۵ قانون مهم و بسیار حیاتی رو در این مورد واسه تون بازگو کنیم.

فعالیت در شبکه های اجتماعی واسه هر قشری از وب مسترهای حرفه ای گرفته تا صاحبان مشغال جور واجور، رؤسای صنعتای جورواجور و حتی تجارتای کوچیک حکم سکوی پرتابی استثنائی رو داره. “اگه” به قوانین و روش هدف دارای اونا توجه کافی شه. اما نکته اینجاس که فقط حضور داشتن در این رسانه های اجتماعی کافی نیس. با الگو ورداری از جمله معروف کتاب مزرعه حیوانات جورج اورول میشه گفت، تموم کاربران با همدیگه برابر هستن اما بعضی از اونا برابر تر از بقیه هستن!

به نظر شما فرق داشتن ۵۰۰ دنبال کننده با داشتن ۵۰۰,۰۰۰ دنبال کننده در چیه؟ ما در مورد فالوورهای سلبریتیا و افراد معروف صحبت نمی کنیم بلکه تمرکز ما روی صفحاتیه که فالوورها و طرفداران اونا به صورت ارگانیک و طبیعی جذب شدن. ما باید روش هدف دار این صفحات و این افراد رو دنبال کنیم.

مقاله در رابطه؛ ۲۰ روش واسه افزایش دنبال کنندگان (Followers) در اینستاگرام

این وسط ۵ نکته کلیدی یا بهتره بگیم ۵ قانون مهم هست که در صورت انجام اونا، فالوورهای واقعی و به درد بخور رو به سمت صفحات و شبکه های اجتماعی خود جهت میدید. مخصوصا اگه شما در این شبکه ها فعالیتای تجاری دارین، این قوانین به شما در افزایش فروش و سود کمک زیادی می کنن.

۱٫ محتوای با کیفیت تولید کنین

اگه می خواین که حضور خود در میدون رقابت رسانه های اجتماعی رو اثبات کرده و محکم کنین، اول از همه باید به فکر تولید محتوای با کیفیت باشین. به گفته یکی از موفق ترین کارشناسان بازاریابی شبکه های اجتماعی ، محتوا رو باید دست کم دو برابر دیگه گزینه ها روش زوم کرد. محتوا از تجارت ساده شما یه تجارت راهبردی و هدف دار می سازه و شما رو به یه رهبر مقتدر تبدیل می کنه.

بخاطر این، نکته باحال دیگری که به وسیله همین متخصص بازگو شده، اینه که از به اشتراک گذاری محتوای دیگه کاربران ترس نداشته باشین. تمرکز اصلی بازم فقط روی محتوای کیفیت خیلی خوبی داشته باشه. ً محتوای اختصاصی شما چندین برابر کاربردی تره، اما اگه مطلب جذاب و با کیفیت دیگری از شخص دیگری هم دیدید، اشتراک گذاری اون مطلب رو یه اشتباه ندونین.

منظور ما از به اشتراک گذاری مطالب بقیه کپی ورداری و اسپمینگ نیس! می تونین خیلی راحت از محتوای متن دیگر سایتا و شبکه های اجتماعی، خلاصه جفت و جور کنین و یا همون نوشته ها رو به سبک خودتون تغییر داده و منتشر کنین. این کار در کنار انتشار ایده های انحصاری خودتون شما رو پر بار تر و غنی تر می کنه. در واقع این دو عنصر مهم می تونن ترکیبی مناسب واسه پیشرفت سطح فعالیت حرفه ای شما در شبکه های اجتماعی باشن.

ایده

بعضی از کارشناسان شبکه های اجتماعی مطالب منتشر شده خود رو در بازه های وقتی جور واجور دوبارهً منتشر می کنن تا به دلیل اختلاف زمان در جهان بتونن همه کاربران رو پوشش بدن. شاید با این موضوع در توئیتای چندگانه در توئیتر و یا پستای تکراری اینستاگرام رو به رو شده باشین. دلیل این کار همینه.

به طور کامل مشخصه که کمیت با کیفیت خیلی فرق داره و معمولاً با افزایش کمیت زیادتر از اندازه مجاز، کیفیت قربونی می شه. اما اینکه بشه با روشی خاص کمیت رو بدون کاهش کیفیت بالا برد، یکی دیگه از راه های کسب پیروزی در این بخش س. کیفیت مطالب شما باید به اندازه ای مناسب باشه که خلاصه اونا در کمیت زیاد هم کاربران رو اذیت نکنه. همیشه از توانایی Skimmability در نوشته هاتون استفاده کنین تا کاربران بتونن سریع و به صورت روزنامه وار مطالب شما رو بخونن.

Skimmability به توانایی خوندن سریع متون می گن. متنایی که این توانایی رو دارن عموماً روشن، شفاف، بدون کلمات سنگین و جملات پیچیده هستن. این متون نسبت به دیگر متون سریع تر خونده می شن و مناسب آدمایی هستن که وقت زیادی واسه خوندن همه متن ندارن. این توانایی باعث می شه تا درصد خیلی از کاربران و طرفداران شما که یا زمان کافی و یا حوصله خوندن همه متنا رو ندارن، بازم علاقه مند به دیدن مطالب جدید شما باشن. بهتره بدونین که درصد به اشتراک گذاری مطالب Skimmable به وسیله کاربران زیادتر از اندازه معموله.

بیشتر بدونین؛ ۱۰ نکته مهم در تولید محتوا واسه شبکه های اجتماعی

۲٫ همیشه در دسترس و آماده مشارکت باشین

حضور فعالانه شما نه فقط در انتشار مطالب در شبکه های اجتماعی مهمه، بلکه در دسترس بودن خودتون هم بسیار حیاتیه. کاربران همیشه در قبال هر محتوایی سؤالاتی دارن که شایدً فقط خود شما قادر به پاسخگویی به اون سؤالات هستین. پس باید تا می تونین در دسترس کاربران باشین و در اسرع وقت به نظرات و درخواستای اونا رسیدگی کنین. حتماً پیش خود به این فکر می کنین که همچین چیزی بسیار وقت گیر و در آخر بی فایده س. با اینکه به ظاهر درست فکر می کنین اما این موضوع ثابت شده که کاربران شدیدا به اینجور موردی علاقه دارن و این مدل صفحات رو بیشتر مورد بازدید قرار میدن.

در واقع اینجور نگرشی، به کاربران این حس رو انتقال میده که اونا محترم واقع شده و ارزش دارن. در نتیجه، زمان بیشتری واسه حضور در اینجور صفحاتی صرف می کنن و این همون چیزیه که شما به عنوان مدیر اون صفحه اجتماعی به اون نیاز دارین. کاربران حتی در صورت برخورد با اینجور رفتار خیلی با احترام ای از طرف شما، حتی به خاطر تشکر کردن اجناس یا صفحات شما رو تبلیغ می کنن. به گفته کارشناسان این زمینه، حتی یه کلمه جواب دادن به ایموجیا و کوچیک ترین بازخورد کاربران می تونه به درد بخور واقع شه. این حرکت شما نشونه احترام گذاشتن به کاربران و مشتری هاتونه و این یعنی همون احساس پشتیبانی که کاربران نیاز دارن.

۳٫ روی یه موضوع خاص تمرکز کنین

در شبکه های اجتماعی شما می تونین عناوین عمومی رو دنبال کرده و در مورد موضوعات جور واجور مطلب منتشر کنین. یا اینکه می تونین چند زمینه رو انتخاب کرده و فعالیت خود رو در این موردا معطوف کنین. طبق یافته ها به دست اومده، کسائی که به دنبال محتوای خاص می رن و روی موضوعاتی مخصوص تمرکز می کنن بازخورد بهتری دارن. به گفته کارشناسان شبکه های اجتماعی بسیار پر رفت و اومد هستن و دووم آوردن در اونا نیاز به دقیق شدن و فوکوس کردن وانجام بعضی کارا داره. یکی از بهترین راه ها واسه این مورد تکیه کردن روی موضوعات خاص هستش.

مقاله در رابطه؛ دووم آوردن در رسانه های اجتماعی: ۷ نکته که باید بدونین

۴٫ از رسانه های اجتماعی واسه ساختن تجارت خود استفاده کنین

واسه یه کارآفرین، شاید وقتی که در شبکه های اجتماعی صرف می شه به نسبت انجام امور مهم دیگری که یه تجارت نیاز داره، زیاد دیده شه. دلیل این مورد هم می تونه به خاطر این باشه که نتیجه گرفتن از رسانه های اجتماعی نیاز به زمان داره، ولی کارآفرینان میخوان در زمان فشرده و کوتاه به نتیجه برسن. اما صنعتای بزرگ و کارآفرینان برتر تجارتای موفق واسه این مورد زمان کافی می ذارن و با شرکتا و متخصصین زیادی مشورت و همکاری می کنن.

مثلا رئیس و مدیرعامل شرکت تجاری Human Business Works از پلتفرمای شبکه های اجتماعی واسه انتشار مطالب بلاگ خود استفاده می کنه و حضور پر رنگی در این شبکه ها و در موردای جور واجور داره. با اینکه اون زمان تقریباً زیادی واسه این کار صرف می کنه، اما با این کار اون دنبال کنندگان (Followers) صفحات خود رو به طور چشم گیری زیاد می کنه. هم اینکه، با انجام اینجور کاری جایگاهش رو هم اثبات می کنه.

۵٫ محتوای خود رو واسه هر شبکه اجتماعی به صورت جداگونه تولید کنین

هر شبکه اجتماعی دارای یه ویژگی خاص یا “فرهنگ خاص” هستش. کاربران باهوش و کارآفرینان برتر، به جای اینکه یه مطلب رو در تموم شبکه های اجتماعی به صورت برابر منتشر کنن، از ویژگی خاص هر شبکه اجتماعی استفاده می کنن تا محتوای منتشر یافته خود رو بیشتر از قبل شخصی سازی کنن. واسه کسب موفقیت باید برابر با این ویژگیای خاص قدم وردارین. واسه این کار می تونین به مخاطبان و خواسته های اونا مراجعه کنین. مثلا بیشتر کاربران توئیتر به دنبال شنیدن اخبار و توئیتای رسمی هستن، ادمینا هم در توئیتر پاسخگویی رو راحت تر انجام میدن. توئیتر هم اینکه رابط کاربری بهتری با هشتگا داره.

باهوش

همین مورد در شبکه اجتماعی اینستاگرام دور محور عکس و فیلما می چرخه. در حالی که بسیاری دیگه از کاربران فیسبوک به خاطر دریافت اطلاعات متفاوت تری صفحه شما رو دنبال می کنن. پس محتوای خود رو واسه هر کدوم از شبکه های اجتماعی و تواناییای انحصاری اونا شخصی سازی کنین. خیلی از کاربران در چندین و چند شبکه اجتماعی هستن. لزومی به حضور در تک تک این شبکه ها و فعالیت در اونا نیس. کافیه برابر با سبک کاری خود دو یا سه شبکه رو انتخاب کرده و تمرکز خود رو روی اونا معطوف کنین.

رعایت نکاتی که در مورد فعالیت در شبکه های اجتماعی خوندین به شما این امکان رو می هد که تصویری جذاب و قوی از تجارت خود واسه مشتریان تون بسازین.

مشاهده نسخه pdf مقاله: ۵ قانون مهم شبکه های اجتماعی واسه هر کارآفرین