هک رشد و تاکتیک های کششی جذب بازدیدکننده

هک رشد و تاکتیکای کششی جذب بازدیدکننده

علی بای

۱۴

۰

۲ ۲۱۰۱

سرفصلای راهنمای کامل هک رشد

هک رشد یا خلق رشد چیه؟

هکر رشد کیست و چه وظایفی داره؟

هک

روند اجرای قدم به قدم هک رشد

قیف هک رشد چیه و چه ساختاری داره؟

هک رشد و تاکتیکای فشاریِ جذب بازدیدکننده

هک رشد و تاکتیکای براساس محصول واسه جذب بازدیدکننده

تاکتیکای فعال سازی کاربران در هک رشد

هک رشد و تاکتیکای حفظ کاربر (User Retention)

وسیله ها و اصطلاحات هک رشد

 

می دونم در سرتون چه می گذره. شایدً بقیه فصلای این مجموعه مقالات رو ندیده گرفتین و یه راست به سراغ این فصل اومدید. شایدً فکر می کنین هک رشد فقطً به معنی جذب بازدیدکننده جدید به سایت تونه. بعضی از شما خوانندگانِ این مقاله، به کارای پایه ای معرفی شده در فصلای ۱ تا ۴ راهنمای کامل هک رشد اصلاً اهمیتی نمی دین. شما فقط ترافیک می خواین و بس، مگه نه؟

من این هدف و نگرانی رو میفهمم. جذب بازدیدکنندهای جدید بسیار حیاتی و مهمه و نمی خوام اهمیت اونو رد کنم، اما یه لطفی به خودتون بکنین و تمرکز خود رو فقطً بر این جنبه از هک رشد قرار ندین. اگه همه چیزی که می خواین، جذب بازدیدکننده س من اونو تضمین می کنم، اما بدون یه نگاه کامل به رشد نمی تونین این بازدیدکنندها رو فعال کنین یا اونا رو نگه دارین.

با نگاهی جزئی گرایانه مجبور میشین تاوان سنگینی بدین تا یاد بگیرین که ترافیک سایت، بخشی از یه معادله بزرگتره. پس، دوباره پیشنهاد می کنم که تموم فصلای این سری مقالات رو بخونین.

۳ تاکتیک جذب بازدیدکننده در هک رشد

، شما می خواید واسه سایت خود بازدیدکننده جذب کنین، درسته؟ باید خدمت شما عرض کنم که در آزمایش پایانی، ۳ روش واسه جذب بازدیدکننده هست. نه بیشتر و نه کم تر! شما می تونین بازدیدکنندگان رو به سمت خود بکشین (Pull)، اونا رو به سمت خود هل بدین (Push) یا از اجناس خود واسه جذبشون استفاده کنین (Product). این روشای جذب ترافیک، به تاکتیکای ۳P معروفیت دارن.

شاید براتون سوال شده که این روش ها چه فرقی با همدیگه دارن؟ ، بسیار خوشحالم که این سوال رو پرسیدید.

تاکتیکای کششی جذب بازدیدکننده (PULL)

اولین روش واسه جذب بازدیدکنندگان، اینه که اونا رو به سمت سایت خود بکشین. در این روش به اونا دلیلی می دین که به پیش شما و محصول تون بیان. در واقع اونا رو تحریک می کنین، تشویق می کنین و به سمت خودتون می کشونید. خود این مجموعه مقالات هک رشد هم یکی از شکلای جور واجور تاکتیکای کششی جذب بازدیدکننده س. شما به خاطر این مقالات به سمت ما کشیده شدین. ما مجبور نبودیم در فضای آنلاین به دنبال شما بگردیم، بلکه شما ما رو پیدا کردین.

تاکتیکای فشاری جذب بازدیدکننده (PUSH)

همونطور که از اسم این روش مشخصه، از راه کشیدن تهاجمی تر و فعالانه تره. در این روش، به جای تشویق افراد، به سراغشون می رید و اونا رو به سمت سایت و محصول خود هُل می دین. مثلاً شاید یه نفر بخواد یه ویدیو از سایت آپارات تماشا کنه، اما با دیدن تبلیغ شما در آپارات به کلی تصمیمش عوض می شه و به سایت شما میاد؛ یا در مثالی دیگه، شخصی می خواد در گوگل جستجو کنه، اما وقتی آگهی شما رو در یافته های جستجوی گوگل می بینه، روی اون کلیک می کنه و بقیه یافته های جستجو رو ندیده میگیره.

واقعا با این روش شما به آنجایی می رید که کاربران هستن و اونا رو به سمت محصول خود هُل می دین.

تاکتیکای براساس محصول (PRODUCT)

روش سومی که می تونه به سایت شما ترافیک بیاره، خود محصول تونه. اگه تا حالا دوستای خود رو به یه شبکه اجتماعی دعوت کردین، پس می دونین که چیجوری میشه از خود محصول واسه جذب ترافیک استفاده کرد. هر کسی که از محصول شما استفاده می کنه، می تونه افراد بیشتری رو به به کار گیری اون دعوت کنه.

تاکتیکای کششی (Pull) و فشاری (Push) نمونه هایی از اجرای هک رشد هستن که متکی به بازتعریف معنی پخش هستن. اگه یادتون باشه در اولین فصل این راهنما، یعنی هک رشد چیه؟، گفتیم که اینترنت موجب بازتعریف مفاهیم «محصول» و «پخش» شده.

اگه بدونین که مردم چیجوری در فضای اینترنت حضور پیدا می کنن و به کجاها سر میزنن، اون وقت می تونین با دقت بالایی اونا رو تشویق کنین به سایت شما سر بزنن. اما اگه ندونین که مردم در فضای وب کجا جمع می شن و چی باعث می شه از اونجا به جایی دیگه کوچ کنن، نمی تونی به راه موثری اونا رو به سمت سایت خود بکشین یا هُل بدین.

سومین روش (یعنی محصول) بر خلاف تاکتیکای کششی و فشاری، به بازتعریف معنیِ پخش ارتباطی نداره، بلکه به وجود اومده به وسیله بازتعریف معنی محصول است. همونطور که در فصل اول گفتیم، امروزه دیگه خود اجناس می تونن در جذب مشتری نقش اجرا کنن و این یه اتفاق تاریخی در دنیای کسب و کاره.

نکته لازم که باید بدونین اینه که هر کدوم از این سه روش در مورد مناسب و وقتی که به وسیله شخصی کاربلد اجرا شده باشن، جواب میدن. شایدً همونطور که در حال مطالعه این سه روش و بررسی فرق هاشون بودین، به این نتیجه رسیدید که یکی از اونا نسبت به دو روش دیگه برتری داره. اما باید بدونین هر سه اونا جایگاه خاص و با ارزشی در زرادخانه یه هکر رشد دارن.

خیلی از اجناس در عمل، ترکیبی از تاکتیکای کششی، فشاری و محصول رو به خدمت می گیرن. پس الان وقت اون نیس که با یه دندگی بخواین فقط یکی از این سه روش رو که به هر دلیلی تو ذهن شما برتر حساب می شه، به خدمت بگیرین. یادتون نره که هکر رشد فقط رشد می خواد و واسه این کار از هر ابزاری که در اختیار داره استفاده می کنه. پس، تمرکز، نیرو و انرژی خود رو فقطً به یه روش محدود نکنین.

مبانی یه روش هدف دار کششی

تاکتیکای کششی جذب بازدیدکننده (Pull Tactics) چند ویژگی مشترک دارن که در ادامه به اونا می پردازیم:

  • هزینۀ این تاکتیکای کششی، معمولاً بر مبنای زمان یا پرسنل سنجیده می شه و پولی به صورت مستقیم واسه جذب بازدیدکننده پرداخت نمی شه.
  • تاکتیکای کششی دور ارائه چیزی مهم شکل می گیرن. چیزی که مردم رو تشویق کنه به سایت شما سر بزنن. اگه ارائه این ارزش رو کنار بذارین، کشش و جذابیت شما واسه مردم هم از بین میره.

در ادامه ۱۲ روش پایه و عادی که از مبانی تاکتیکای کششی جذب بازدیدکننده هستن رو تقدیم حضورتون می کنیم.

۱. وبلاگ نویسی یا پست مهمون

وبلاگ نویسی یا نوشتن پست مهمون در وبلاگ بقیه، یکی از راه های واقعی و اثبات شده واسه جذب ترافیک به محصولتانه. پستای وبلاگی به چند دلیل یکی از مناسب ترین روشای جذب ترافیک هستن:

  • پستای وبلاگی، پر از کلمات کلیدی هستن و خیلی راحت به وسیله گوگل ایندکس می شن که این، به روش هدف دار سئوی شما کمک می کنه.
  • پستای وبلاگی اثر مرکب و صعودی دارن. یعنی هرچه بیشتر بنویسین، درزمان زمان شانس بیشتری واسه جذب مردم به محصول یا سایت خود دارین.
  • وبلاگا معمولاً در موردایی مشخص و تخصصی فعالیت می کنن. پس، با یه پست مهمون می تونین در وبلاگی که مربوط به یه بخش تخصصی از بازار باشه، شدیدا به چشم بیایید.
  • وبلاگا معمولاً از راه سرویسای خبرخوان یا همون RSS محتوای خود رو بیشتر از قبل منتشر می کنن. پس، در به کار گیری وبلاگ یه سازوکار داخلی هم واسه رسوندن بهتر پیام هاتون به گوش مخاطبان تعبیه شده.
  • پستای وبلاگی معمولاً می تونن خوب افراد رو آموزش بدن. آدمایی که آموزش کافی از محصول شما رو دریافت کرده باشن، بیشتر احتمال داره در قیف هک رشد به سمت نقطه مورد نظر حرکت کنن.
  • پستای وبلاگی می تونن جایگاهی به عنوان یه راهبر فکری واسه شما بسازن. مردم به کار گیری محصولی رو بهتر می دونن که به وسیله یه خبره و اندیشمند ارائه شده باشه.
  • صاحبان وبلاگا همیشه به دنبال پستای مهمون بیشتر و جدیدتری هستن. این باعث ساده تر شدن کار اونا در بیشتر موارد می شه.

وبلاگ نویسی یه کار نبوغ آمیز و عجیب و غریب نیس. تنها تصمیمی که باید بگیرین اینه که وبلاگ خودتون رو شروع کنین یا به عنوان وبلاگ نویس مهمون واسه بقیه بنویسین. دلیل اصلی مهمون نویسی اینه که دیگه مجبور نیستین مخاطب رو خودتون به دست بیارین، فقط باید یه پُست بنویسین و به وبلاگ بقیه تحویل بدین. البته من هم تایید می کنم که نوشتن و ایجاد یه پست وبلاگی بسیار راحت تر از جذب بقیه واسه خوندن اون پسته. با این حال، بزرگترین مزیت ایجاد یه وبلاگ واسه خودتون اینه که می تونین بر اون به طور کاملً کنترل داشته باشین.

هم اینکه، اگه مخاطب خودتون رو به دست بیارین می تونین در مورد محتوایی که تولید می کنین، انعطاف و قدرت مانور بیشتری داشته باشین. حتی در آینده می تونین تهاجمی تر عمل کرده و ترافیک ورودی رو از وبلاگ به محصولتان بفرستید. با این حال، اگه شخص دیگری صاحب محتوای شما باشه و اونا رو در وبلاگ خودش منتشر کرده باشه، اینجور امکانی واسه شما جفت و جور نیس.

هک رشد یا خلق رشد چیه؟

به هر حال، تا وقتی که بر مبنای دلایلی مناسب، تصمیم بگیرین که وبلاگ خود رو داشته باشین یا فقط پستای مهمون بنویسین، هیچ کدوم از این دو تصمیم اشتباه نیستن. یادتون باشه که همیشه می تونین هر دو راه رو انتخاب کنین. مثلا شاید بهتره با نوشتن پست مهمون شروع کنین، اما بعد وبلاگ خودتون رو هم راه بندازین.

هر راهی که انتخاب می کنین، باید حواستون باشه که پستای وبلاگی توضیح و تبلیغ محصول تون نیستن. باید مردم رو به آرومی و نامحسوس به سمت محصول خود بکشین، نه اینکه به اونا التماس کنین به سایت تون سر بزنن! اگه اهداف خود رو در پستای وبلاگی به روشنی بگید، مردم از محتوا و محصول شما فاصله می گیرن. با کمی خلاقیت می تونین خیلی راحت بازدیدکننده جذب کنین، بدون اینکه پستاتون مزه یه پست تبلیغاتی رو بدن. همیشه پست هاتون رو با مقدمه ای شروع کنین که طوری به محصول تون لینک شده باشه. هم اینکه، تلاش کنین در طول پست بیشتر از یه بار به محصول خود لینک بدین، اما این لینک دهی مناسب و در رابطه باشه!

خلاقیت

اون پستایی که حسابی خونده و منتشر می شن، پستایی هستن که روی عاطفه مخاطب، یه گرایش مد روز، مسائل آموزشی یا چیزی لذت بخش و عجیب انگشت می ذارن. واسه لحظه ای به مطالبی که در وبلاگا توجه تون رو جلب کردن فکر کنین. بعد اون مطالب رو مهندسی برعکس کنین تا بتونین از ویژگیای جذاب اونا در نوشته خود بهره ببرین.

کار و کاسبی Buffer که در مورد خدمات شبکه های اجتماعی فعالیت داره (و اندازه رشد فوق العاده ای رو تجربه می کنه) از راه پستای مهمون به عنوان موتور رشد خود استفاده کرده. لئو ویدریچ (Leo Widrich)، بنیانگذار این شرکت حتی یه پست آموزشی هم در این باره نوشت که چیجوری از نوشتن پستای مهمون واسه رشد کار و کاسبی خود بهره برده.

کار و کاسبی بافر از راه پستای مهمون به عنوان موتور رشد خود استفاده کرده.

۲. تولید پادکست یا پادکست مهمون

تولید پادکست یکی دیگه از راه های موثر واسه روش هدف دار کششیه چون صوت تواناییای ذاتی و جذابی در خود داره. وقتی صحبتای شخصی رو می شنوین، در واقع یه پنجره به ذهن اون شخص در اختیار دارین که از خوندن افکار مکتوبش، بیشتر واسه شما به درد بخور و موثر میشه. پادکست هم مثل وبلاگ، عملکردای داخلی مشخصی داره (مثل اپلیکیشنای گوش دادن به پادکست)، اما اگه از نظر کسب ترافیک به ماجرا نگاه کنیم، فرقایی هم بین وبلاگ نویسی و تولید پادکست هست:

  • پادکستا خیلی راحت به وسیله موتورهای جستجو ایندکس نمی شن.
  • کلیک کردن روی لینکایی مثل لینک موجود تو یه مطلب وبلاگی بسیار آسونه، اما بازدید از سایتی که تو یه پادکست فقط اسمش به زبون آورده شده، سخته.
  • پادکستا از نظر تعداد، کمتر از پستای وبلاگی هستن و معمولاً شمار مخاطبان اونا هم از پستای وبلاگی کمتره.

تبدیل شدن پادکستاتون به مجرای دریافت ترافیک، معمولاً نامحتمله، مگه در حالتی که خیلی خلاقانه عمل کنین و کار متفاوتی در مورد پادکست انجام بدین. در ادامه بعضی ترفندهایی که می تونین به این منظور اجرا کنین، معرفی می شه:

  • هر کاری می کنین به سمت بخشا و گوشه های تخصصی بازار برید. شایدً تجربۀ تولید یا بودجۀ لازم واسه رقابت با پادکستایی که مسائل کلیِ مورد علاقه مردم رو پوشش میدن، دارین. با این حال، می تونین یه بخش محدود و تخصصی رو انتخاب کنین و در اون بخش، رقبا رو کنار بزنین.
  • پادکست رو با هدف تولید هفته ای یه قسمت، شروع نکنین. عوضش این جوری هدف گذاری کنین که کلا می خواین ۱۰ قسمت پادکست تولید کنین. بهتره اونو بیشتر مثل یه دوره آموزشی دور یه موضوع مشخص طراحی کنین. این موضوع باید چیزی باشه که بازار هدف شما به دنبال یادگیری اون هستش. با موزیکای قشنگتر و مناسب واسه اول پادکست و جملات ابتدایی جذاب، مردم جذب پادکست شما می شن و تشویق می شن اونو تا انتها گوش کنن. هیچوقت قول قسمتای بیشتری رو ندین و از همون اول در قسمت اول پادکست نگید که هدف پایانی تون چیه.
  • در چند پادکست به عنوان مهمون حضور داشته باشین و بعد، از اونا به عنوان بخشی از یه کمپین خودکار فرستادن ایمیل استفاده کنین تا به لیست مخاطبان خود درباره محصولتان اطلاع رسانی بیشتری انجام بدین. همین کار رو در مورد پستای وبلاگی هم میشه انجام داد.

البته می تونین روش سنتی رو در پیش بگیرین و یه پادکست تولید کنین و قسمت جدید اونو هم هفتگی منتشر کنین. در هر صورت، باید بدونین که تولید پادکست لازمه زمان زیادیه و پادکستای کم کیفیت ترافیک چندانی به سمت شما نخوان آورد. پس، خلاقانه عمل کنین و مثل یه هکر رشد به قضیه نگاه کنین، نه مثل یه تولیدکننده پادکست! از وسیله تولدکنندگان پادکست استفاده کنین، اما از راه ها و طرز فکرشون نه!

توئیک (Tweak)، پادکستی بود که یه آژانس خدمات دیجیتال تولید کرد. این پادکست فقط ۹ قسمت داشت، اما بیشتر مثل یه دوره آموزشی بود و در عمل هم بسیار موفق ظاهر شد.

دیجیتال

پادکست موفق توئیک که بازدیدکنندهای بسیاری رو به این سایت کشوند

۳. ای بوک، راهنماها و مقالات آموزشی

بخشی از ایجاد یه روش هدف دار کششی، اینه که با تیم خود و توانمندی اون، به طور کاملً هماهنگ باشین تا بتونین بهترین تاکتیکا رو اجرا کنین. بعضی افراد عاشق این هستن که کارایی کوچیک رو به صورت مرتب و درزمان زمان بکنن (مثل وبلاگ نویسی یا تولید پادکست)، اما یه سریای دیگه بهتر می دونن انرژی بیشتری رو طی فاصله های وقتی صرف یه هدف بزرگتر کنن و محتوایی تولید کنن که ماندگارتر هستن. این تاکتیکی قابل قبول و جاافتاده س. اسناد نوشته شده بلند، معمولاً امتیازات خیلی از نظر جذب ترافیک در اختیار شما می ذارن:

  • ای بوکا، راهنماها و مقالات آموزشی واسه بازدیدکنندگان جذابیت خاصی دارن. در واقع، ندیده گرفتن یه پست جدید وبلاگی کار راحتیه، اما وقتی یه سند نوشته شده بلند بالا در مورد یه موضوع تخصصی آماده کرده باشین، ندیده گرفتن اون واسه کاربران سخت میشه.
  •  ای بوکا، راهنماها و مقالات آموزشی از نظر مخاطبان ارزش بالایی دارن و می تونین در قبال امکان دانلود اونا از مخاطب نشانی ایمیل دریافت کنین. به نظر معامله خوبی می رسه و به شمام کمک می کنه که لیست ایمیلای خود رو که در آخر واسه جابجایی کاربران در طول قیف رشد به کار میاد، بزرگتر کنین.
  • ای بوکا، راهنماها و مقالات آموزشی، اگه خوب جفت و جور شده باشن و کیفیت لازم رو داشته باشن می تونن به سرعت از راه شبکه های اجتماعی منتشر و گسترده شن.
  • به عنوان نویسنده ای بوکا، راهنماها و مقالات آموزشی، شما یه راهبر فکری حساب می شه و مردم به به کار گیری محصولی که شما تولید کردین، بیشتر راغب می شن.
  • می تونین ای بوکا، راهنماها و مقالات آموزشی رو به طور خاص واسه آموزش افراد درباره محصولتان بنویسین. اینجوری، بازدیدکنندگانی باخبر تر و آگاه تر دارین که احتمال تبدیل اونا به اعضا و کاربر خیلی بیشتر میشه.

سرویس MailChimp، چندین راهنما در صفحه منابع خود قرار داده که دقیقاً به همین دلایلی که در بالا گفته شد، مبادرت به تولید اونا کرده.

MailChimp راهنماهای مختلفی واسه بازدیدکنندها جفت و جور کرده که ارزش آموزشی بالایی دارن.

۴. اینفوگرافیک

اینفوگرافیک می تونه مردم رو تشویق کنه از محصول شما استفاده کنن چون این وسیله به طور همزمان، تخصص شما و سلیقه زیبایی شناسی تون رو به اونا نشون میده. چشمی سازی، همیشه ابزاری قوی بوده و محتواهای چشمی شدیدا توانایی انتشار در شبکه های اجتماعی رو دارن. آدام برکلر، مدیر سایت Visual.ly، چند پیشنهاد واسه جفت و جور اینفوگرافیک داره:

  • موضوع خوبی انتخاب کنین

موضوعی انتخاب کنین که هوشمندانه، هیجان انگیز و مهم باشه یا اینکه به دلایلی دیگه اهمیت پیدا کرده باشه. هر موضوعی انتخاب می کنین، حواس تون باشه کسل کننده و نامربوط از آب درنیاید.

  • داده های درست رو به دست بیارین

بعضی وقتا، افراد فرض رو بر این می ذارن که مجبورند خودشون داده ها رو تولید کنن، اما بیشتر یه جستجوی ساده گوگل مجموعه دیتاهای زیادی رو در دسترس تون قرار میده که از قبل آماده شدن.

    • داده ها رو موشکافی کنین
    • موشکافی

داده هایی رو که در اختیار دارین با روحیه پرسشگری یه روزنامه نگار بررسی کنین. داده ها رو واسه اینکه نیاز و مشکل شما رو رفع کنن، تغییر ندین.

  • یه داستان بسازین

یه جلسه طوفان فکری بذارین و دریابید که این داده ها چه داستانی واسه گفتن دارن. باید اعداد رو به یه داستانی منظم و قابل قبول تبدیل کنین، نه اینکه فقطً اونا رو به عنوان یه سری از حقایق به کاربران ارائه بدین.

  • یه معنی واسه طراحی داشته باشین

حالا وقت اون هستش که روشای تعریف داستان خود به صورت چشمی رو مشخص کنین.

  • طرح خود رو اصلاح و بهینه سازی کنین

حسابی طرح رو بالا و پایین کنین و مطمئن شید که همه چیز در آخر کیفیت قرار داره تا بتونه توجه عمومی رو جلب کنه.

  • اینفوگرافیک رو منتشر کنین

می تونین اینفوگرافی رو با به کار گیری خود مخاطباتون (مثل لیست ایمیل، شبکه های اجتماعی و …) منتشر کنین یا اینکه از سرویسایی مثل Visual.ly یا فروشگاه های ایرونی اینفوگرافیک استفاده کنین که بستری واسه جستجوی اینفوگرافیه.

مثلا سایت Everlane چند اینفوگرافیک بحث برانگیز منتشر کرد که در حد و اندازه های خودشون، طوفانی به راه انداختن. اینفوگرافیک اونا قیمتایی رو نشون می داد که فروشگاه های لباس روی قیمت تی شرتا می کشیدن و به مشتری می فروختن. از اونجا که Everlane هم تیشرتایی با همون کیفیت اما با قیمتی پایین تر می فروخت، آسونه که حدس بزنیم این اینفوگرافیک، چه تاثیر مثبتی در جذب بازدیدکنندهای هدف به سمت این فروشگاه داشته.

سایت Everlane با این اینفوگرافیک تونست بازدیدکنندهای زیادی رو جذب کنه.

۵. وبینار

دنیای آفلاین واسه خودش سمینارها رو داره و دنیای آنلاین هم وبینارها رو! وبینار رو به دلایل زیر میشه مجرایی بسیار موفق واسه جذب بازدیدکنندهای جدید دونست:

  • وبینارها معمولاً به صورت زنده پخش می شن. پس، مردم مجبورند تماشای اونا رو در برنامه وقتی خود جا بدن و اونا رو به عنوان یه اتفاق در نظر بگیرن. یه ویدیوی یوتیوب رو می تونیم هر زمان که دلمون خواست مشاهده کنیم، اما مردم واسه تماشای وبینار باید در اون «حاضر شن». وقتی چیزی در برنامه روزانه مردم قرار گیرد، معمولاً اونو جدی می گیرن و اطلاعات به دست اومده از وبینار رو هم با جدیت بیشتری به ذهن می سپارند.
  • وبینارها معمولاً واسه تعداد شرکت کنندگان محدودیت دارن و این کمبود جا باعث می شه مردم احساس کنن که محتوای وبینار انحصاری و خیلی مهمه. اگه تو ذهن مردم مهم جلوه کنین، احتمال اینکه در قیف رشد شما به سمت نقطه مقصد حرکت کنن، بیشتر میشه.
  • وبینارها معمولاً امکان تعامل رو بین مخاطب و برگزارکننده ایجاد می کنن و اگه کسی با شما تعاملی داشته باشه. این یعنی پیوند و ارتباطی با شما و محصولتان برقرار کرده که باعث می شه در ادامه نسبت به محصول شما اقدامی بکنه.
  • وبینارها به افراد آموزش میدن. وبینار هرچه ارزش آموزشی بیشتری داشته باشه، بازدیدکنندهای بیشتری رو به روشای جورواجور واسه شما به ارمغان میاره.
  • می تونین وبینار رو با یه کد تخفیف واسه محصولتان به پایان برسونین و اینطوری ترافیک بیشتری به سمت سایت تون روونه کنین.
  • می تونین وبینار رو با همکاری و همراهی شرکتی دیگه برگزار کنین تا از مخاطبان اونا هم سود ببرین و در مورد محصول خود به اونا هم اطلاع رسانی کنین.

سایت Unbounce که در مورد صفحات فرود واسه کمپینای اینترنتی فعالیت می کنه، وبینارهایی با عنوان Unwebinar برگزار می کنه. در تصویر زیر، یکی از این وبینارها رو می ببینن که با همراهی جوآنا ویب، کپی رایتر معروف و بنیانگذار سایت Copyhackers.com برگزار شده تا این سرویس بتونه از تخصص و مخاطبان این شخص بیشترین حد استفاده رو ببره.

وبینار مشترک Unbounce و جوآنا ویب

به دنبال برنامه ای کامل واسه معرفی دیجیتال خود هستین؟

پکیجامون به شما کمک می کنن یه حضور موثر و با ثبات در اینترنت ایران داشته باشین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

اطلاعات بیشتر…

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

۶. کنفرانس

کنفرانسا، شاید از نظر یه هکر رشد روش خیلی مناسبی واسه جذب ترافیک نباشن، اما این برداشت به این خاطر به ذهن شما رسیده که به اندازه کافی خلاقانه به کنفرانسا نگاه نمی کنین. یه کنفرانس می تونه چند بازدیدکننده دیگه رو به سمت شما بکشونه، اما نه تعداد خیلی زیادی رو!

از طرفی اندازه آماده سازی لازم واسه انجام یه کنفرانس خیلی زیاده. با این حال، برگزاری کنفرانس منافع و اثرات جانبی مثبتی به همراه دارن که میشه از اونا واسه جذب بازدیدکننده استفاده کرد.

پاورپوینت

۱۰ قانونی طلایی واسه موفقیت از زبون بیل گیتس!

ویدیو/صوت

خیلی از کنفرانسا، ارائه شما رو ضبط می کنن. این به شما امکان میده نسخه ضبط شده ارائه خود رو در وبلاگ یا آپارات به اشتراک بذارین یا حتی اونو در قسمت امضای ایمیل خود بذارین یا در خبرنامهای ایمیلی تون جایی واسه اون در نظر بگیرین.

علاوه بر این امتیازات جانبی ِ ارائه های کنفرانسی، این دو نکته رو هم یادتون نره:

ریتوییتای لحظه ای

یه بار در کنفرانسی ارائه داشتم و صحبت خودمو این جوری به پایان بردم که از مخاطبان خواستم آخرین توییت حساب منو ریتوییت کنن و در ازای اون، واسه خرید محصولِ من تخفیفی دریافت کنن. اینطوری در چند ثانیه، یه طوفان ریتوییت کوچیک رو در شبکه اجتماعی توییتر به راه انداختم.

راضی

به چه دلیل استیو جابز کنفرانسای اپل رو شخصاً انجام می داد؟ چون ارائه، ابزاری قدرتمنده. اگه قدرت سخنوری دارین و می تونین مخاطبان رو کنترل کنین، بدونین که بعضی وقتا فقط چند لحظه حضور روی صحنه یه کنفرانس می تونه چندین منبع ترافیک واسه محصولتان بسازه. یادتون باشه که هکرهای رشد، آدمایی هم راست مغز و هم چپ مغز هستن. یعنی هم بسیار اهل موشکافی و منطق هستن و هم اهل جسارت و خلاقیت و ابتکار. بعضی وقتا، برگشت سرمایه حضور در کنفرانسا خیلی روشن نیس، اما این به معنی اون نیس که اصلاً برگشت سرمایه ای وجود نداره.

رند فیشکین، مدیر سایت دیجیتال مارکتینگ Moz، بیشتر از ۱۲۰ فایل ارائه رو در حساب Slideshare خود آپلود کرده. این فایلا، صدها هزاربار دیده شدن که این آمار باعث ایجاد بازدیدکنندهای بیشماری واسه محصول اون یعنی Moz شده.

تعدادی از ارائه هایی که رند فیشکین، مدیر Moz.com در Slideshare آپلود کرده

۷. سئو یا بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجوگر

سئو

تموم تاکتیکای کششی جذب بازدیدکننده که تا به اینجا معرفی کردیم، از نظر سئو بسیار معتبر و عجیب عمل می کنن چون با تولید محتوا در فرمتا و شکلای جور واجور جورواجور (وبلاگ، پادکست، ای بوک، مقالات آموزشی، راهنماها، اینفوگرافی، وبینارها، فایلای ارائه، ویدیو/صوت ارائه ها) موتورهای جستجو میفهمن که شما در مورد فعالیت خود منبعی معتبر و دارای اعتبار هستین و در بعضی کلمات کلیدی جایگاه بالاتری به شما میدن. با این حال، دو نوع راه و روش به سئو هست که من اونا رو روش هدف دار محتوایی و روش هدف دار کدنویسی می نامم.

راه و روش محتوایی به سئو

با تولید محتوا، حتی اگه هیچ چیزی از چگونگی کار سئو بلد نباشین، بازم در واقع دارین وضعیت سئوی خود رو بهتر می کنین. پس اگه فقطً به تولید محتوا ادامه بدین، بازم دارین از معنی سئو به نفع خود استفاده می کنین، حتی اگه بلد نباشین که یه الگوریتم چیه.

راه و روش کدنویسی به سئو

اما کارای دیگری هم هست که می تونین در سطح کدنویسی انجام بدین تا روش هدف دار سئوی خود رو شدیدا قوی کنین. مثلاً لینکاتون با کلمات کلیدی تون بهینه سازی شدن؟ تگای H1 به درستی برچسب خورده ان؟ از تگای Schema.org واسه بعضی از شکلای جور واجور خاص محتواهایتان استفاده کردین؟ نقشه سایت شما به روزه؟ واسه مطالعه بیشتر درباره تگای Schema.org و نشون گذاری طرح وارها به مقاله جستجوی معنایی در وبلاگ نوین مراجعه کنین.

سایت آموزش آنلاین Udemy تازگیاً متن ویدیوهای آموزشی خود رو فقط به خاطر بهبود سئو جفت و جور کرده. از اونجا که جفت و جور این ویدیوها، معمولاً هزینه بره، پس بحث سئو واسه این سایت خیلی با اهمیته. اونا میخوان بخشی از این متنا رو به رایگان در اختیار کاربران بذارن و اینطوری به سئوی سایت خود کمک کنن.

پیشنهاد می کنیم جهت یادگیری سئو و بهینه سازی سایت به بخش