تفکرات و باورهای اشتباه درباره سئو

سئو و بهینه سازی سایت

سئو

تفکرات و باورهای اشتباه درباره سئو

۱۳

۳

۰ ۰۰۰۳

من به شخصه به معنی سئو و بهینه سازی سایت علاقمندم و تلاش می کنم بیشتر مقالاتم درباره سئو و راهکارهای درست اون باشه. خیلی از مشتریائی که با ما تماس می گیرن با معنی سئو و بهینه سازی سایت آشنایی کمی دارن یا خیالات نادرستی درباره اون دارن (واسه نمونه در مقاله قبلی درباره سئو تضمینی و باور نادرست بیشتر افراد در این مورد صحبت کردم).

این مشتریان معمولاً آدمای خوبی هستن و وقتی که واسه اونا درباره سئو توضیح می دیم، بر خلاف درک ناقص از صحبتامون تلاش می کنن با لبخند صحبتامون رو تایید کنن. بعضیا از اونا هم با رویی باز از ما میخوان که وضعیت سئوی سایت شون رو بررسی کنیم.
لبخند

در طرف دیگه ماجرا، عدۀ دیگری قرار دارن. این افراد با معنی سئو آشنایی دارن و از اهمیت اون به طور کاملً باخبر هستن، اما اطلاعاتی که در اختیار دارن تا حد زیادی غلطه. اونا با معنی سئو به عنوان یه افسانه نگاه می کنن و همیشه تاکید دارن که سئو اون چیزی نیس که شرکتای دیجیتال مارکتینگ ارائه می کنن. البته باید گفت که فعالیت اسپم گونه خیلی از کارشناسان سئو و تجربیات بد گذشته هم در تشکیل این طرز تفکر خیلی بی تاثیر نبوده.

دیجیتال

در این مقاله می خوام تفکرات و باورهای اشتباه درباره سئو رو براتون نام ببرم. این باورهای نادرست باعث شده تا صاحبان کسب و کارا اجازه ندن تجارتشان با تموم قدرت در دنیای دیجیتال فعالیت کنه. پس واسه اینکه بتونین بهترین نتیجه رو واسه سایت خود به دست بیارید، باید این باورهای اشتباه درباره سئو و بهینه سازی سایت رو بشناسین.

سئو کلاهبرداریه

اولین تفکر اشتباه درباره سئو مربوط به افرادیه که باور دارن سئو کلاهبرداریه. این افراد تصور می کنن یه سایت به خودی خود در یافته های جستجو ظاهر می شه. این در حالیه که گوگل همیشه واسه بهتر شدن وضعیت رتبه بندی سایتا تلاش می کنه.

تصویر بالا، اسکرین شاتی از روند رو به رشد ترافیک صفحه اصلی سایت Mozه. به دست آوردن اینجور آماری واسه آدمایی که به درستی روی سئو و بهینه سازی سایت شون سرمایه گذاری کردن، خیلی بعید نیس.
سرمایه گذاری

بدیش اینه، خیلی از وب سایتا با شرکتای سئوی تازه کار همکاری داشتن، سئوکارانی که بر خلاف دریافت مبلغ زیاد نتونسته ان ترافیک قابل قبولی رو به  این وب سایتا روونه کنن. اگه شما ماهانه مبلغ ۱ میلیون تومن واسه به دست آوردن رتبه یه گوگل واسه یه کلید واژه کم رقابت پرداخت می کنین، مطمئن باشین که سئوکار مورد نظر فردی کلاهبرداره.

عموماً آدمایی که باور دارن سئو کلاهبرداریه، کسائی هستن که تمایل داشتن با تلاش کم و در یه مدت کوتاه به یافته های عجیب برسن. شاید نمونه های کمی باشن که تونسته ان با این معیارها در سئو و بهینه سازی سایت موفق عمل کنن، اما باید بدونین که سئوی اصولی به زمان و تلاش بسیاری نیاز داره و اگه به درستی انجام شه علاوه بر افزایش ترافیک، امتیازات دیگری هم به همراه داره.

گوگل خودش می فهمه!

در جواب این افراد باید بگم: نه. بدیش اینه گوگل به خودی خود نمیفهمد.

وقتی که سایت تون رو واسه موتورهای جستجو بهینه سازی نکنین و همه چیز رو به موتور جستجوی گوگل واگذار کنین، شک نکنین که با اینجور نتایجی روبرو میشین:

این افراد تصور می کنن با ساخت هزاران URL و قرار دادن اونا در دسترس خزندهای گوگل، سایت شون به صورت معجزه آسایی در دسترس کاربران علاقمند قرار میگیره. این وبمسترها توقع دارن موتورهای جستجوگر همۀ کارا رو براشون بکنن.

یادتون نره که گوگل باهوشه، اما معجزه گر نیس!
باهوش

نکته ای که در این جا فراموش شده اینه که گوگل و دیگه موتورهای جستجو تلاش می کنن واسه آزمایش کیفیت محتوای یه سایت رفتار کاربران رو بررسی کنن. مطمئناً هیچ کاربری نه فقط بین میلیونا محتوای تکراری جستجو نمی کنه، بلکه به معیارهای رتبه بندی انسانی مانند بک لینک هم اعتماد نمی کنه.

بک لینک

هر صفحه ای که در یافته های جستجوی گوگل قرار میگیره باید هم از دید محتوا و هم از دید فنی مهم و کیفیت خیلی خوبی داشته باشه. اگه سایت شما اینجور معیارهایی رو نداره، بدونین در بازی شرکت کردین که شایدً در اون بازنده هستین.

یه بار سئو انجام دادیم، دیگه به اون نیاز نداریم!

یکی دیگه از باورهای غلط درباره سئو، تصور دائمی نبودن سئو هستش. مشاهدۀ افت ترافیک سایت بسیار ناراحت کننده س، اما وقتی که دست از تلاش کردن برداشتید باید منتظر اینجور اتفاقی می بودین. موندگاری بهینه سازی سایت چیزی لازمه چون:

  • خیلی از لینکا تاریخ مصرف دارن.
  • گوگل به بروزرسانی محتوای سایت شما اهمیت میده.
  • الگوریتمای موتورهای جستجو، همیشه در حال تغییر و پیشرفت هستن.
  • رقبای تجاری تون روی سئو و بهینه سازی سایت شون تمرکز دارن.
  • خیلی از محتوای سایت شما دیگه معتبر نیستن.
  • و …

البته واسه خیلی از کسب و کارا که اینترنت منبع اصلی درآمدشون نیس، سئوی همیشگی چیزی لازم نیس. مثلا یکی از دوستان من واسه فروشگاه آجیل فروشی خود وب سایتی رو راه اندازی کرده. مطمئناً اون بیشتر از نیازش مشتری داره و تنها چیزی که می خواد اینه که کاربران اینترنت با جستجوی کلید واژه آجیل فصیحی، سایت اون رو ببینن. پس اگه سایت اون تنها ۱ یا ۲ بار در سال بروزرسانی شه، براش کافیه. اما آدمایی که منبع اصلی درآمدشون از اینترنته (مثل من!)، باید دائم به وضعیت سئوی سایت شون رسیدگی کنن.

به دنبال خدمات سئو هستین؟

ما علم لازم واسه افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل رو داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

افزایش ترافیک سایت شما

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

لینک بیلدینگ مرده س

وقتی که جون مولر، مدیر ارشد گوگل، گفت لینک بیلدینگ روشیه که باید از اون دوری کرد، خیلی از وبمسترها گفتۀ اون رو اینطور برداشت کردن که لینک سازی بده و باعث می شه وب سایتشان به وسیله گوگل جریمه شه.

واقعا، چیزی عوض نشده و الگوریتمای موتورهای جستجو هنوزم به اعتبار لینکا و انکر تکستا اهمیت میدن. هنوزم لینک بیلدینگ کلاه سفید، یکی از روشای بازاریابی اصولیه که گوگل به اون بها میده.

باید گفت جون مولر در اون جمله، به روشای لینک بیلدینگ کلاه سیاه اشاره کرده. گوگل، موتور جستجوی هوشمندیه و می تونه لینکایی که در صفحات نامرتبط و نامعتبر ایجاد شدن رو تشخیص بده. هم اینکه، گوگل شدیدا با لینکای کم کیفیت برخورد می کنه.

هوش

۱۴ راه حل واسه بهبود پروسه عضویت

راه حل

اگه می خواین درباره لینک بیلدینگ کلاه سفید بیشتر بدونین، پیشنهاد می کنم سری مقالات آموزش لینک بیلدینگ نوین رو بخونین.

می خوام واسه “یه کلید واژه” رتبه اول گوگل باشم

اگه درباره سئو کمی بیشتر بدونین، در خواسته های خود تجدید نظر می کنین.

بذارین این بخش رو با یه مثال توضیح بدم: سایت Moz، سایت بسیار معتبری در مورد سئو هستش. سایت Moz واسه عبارت Seo در رتبه ۲ یا ۳ یافته های جستجوی گوگل قرار داره و ترافیک زیادی رو از این کلید واژه دریافت می کنه، اما این ترافیک در مقایسه با ترافیکی سایت Moz از کلمات کلیدی طولانی دریافت می کنه ناچیزه.

آمار مربوط به سایت Moz

واقعیت اینه وقتی که واسه یه موضوع، محتوای طولانی تولید می کنین از کلمات کلیدی طولانی ترافیک بیشتری دریافت می کنین. اهمیت کلمات کلیدی طولانی در اینه که دقیقاً با نیازها و جستجوهای کاربران مطابقت دارن. پس ما به شما پیشنهاد می کنیم بیشتر از گذشته روی کلمات کلیدی تمرکز کنین.

گوگل از سئو بدش میاد

بعضی از آدمایی که درباره سئو اطلاعات کافی ندارن، تصور می کنن گوگل از سئو بدش میاد. واقعا باید گفت که گوگل با سئو رابطه بسیار نزدیکی داره.

گوگل بارها درباره سئو عنوان کرده که بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو می تونه رتبه یه سایت رو زیاد کنه و بسیار از شرکتای سئو، خدمات بسیار مفیدی رو ارائه می کنن. در جایی دیگه، گوگل بیان کرده:

اگه می خواین واسه سایت خود یه متخصص سئو استخدام کنین، هرچه زودتر دست به کار شید به نفع تون میشه.

از طرف دیگه، گوگل راهنمای سئوی مخصوص خود رو منتشر کرده. هرچند حالا این راهنما کمی قدیمی شده، با این حال گوگل در این راهنما، وبمسترها رو به به کار گیری تکنیکای سئو تشویق می کنه.

هم اینکه، وسیله گوگل بررسی گزارشا و آمارهای مربوط به سئو رو در اختیار وبمسترها قرار میده. پس گوگل چیجوری می تونه از سئو متنفر باشه؟

البته باید گفت، گوگل همونجوریکه وبمسترها رو به سئو و بهینه سازی دعوت می کنه، به همون اندازه از روشای کلاه سیاه و اسپم گونه نفرت داره. روشی که گوگل از اونا بدش میاد، همون روشی هستن که تلاش دارن موتور جستجو رو فریب بدن و با ارائه گزارشای دروغین به رتبه های بالای گوگل برسن.

اسپم

واقعا، این تفکر نادرست که گوگل از سئو بدش میاد، تو ذهن کسائی شکل گرفته که فرق بین سئوی خوب با اسپم رو متوجه نمی شن.

سئو مرده س چون گوگل به همه چیز جواب میده

بعضی وقتا که در نوار جستجوی گوگل سوالی رو تایپ می کنیم، گوگل به جای نمایش یه لینک، به سوال ما جواب میده. مثلا اگه درباره آب و هوا، ترانه یا یه فیلم در گوگل جستجو کنین، گوگل به شما پاسخی دقیق میده.

با وارد کردن “کارگردان فیلم راننده تاکسی کیست؟“، نام و تصویر مارتین اسکورسیزی به شما نشون داده می شه.

هر چیزی که باید از تاثیر ریدایرکت ۳۰۱ در سئو بدونین!

البته این توانایی در زبون فارسی با نقصایی روبروس:

در زبون فارسی، گوگل پاسخی واسه سوال “کارگردان جنگ ستارگان کیست؟” به شما نمی ده. یا این حال، گوگل واسه عبارت “کارگردان جنگ ستارگان” جواب درستی داره.

واقعا، گوگل طی روند رو به رشدی در حال اضافه کردن Answer Box واسه پرسشای کاربرانه. تحقیقات نشون داده وقتی که گوگل پاسخا رو تو یه باکس به کاربران نمایش میده، اندازه کلیک کردن کاربران روی لینک تا ۷۴% زیاد می شه. درسته که کاربران اینترنت به دنبال جواب سوالات خود هستن، اما هنوز میخوان سایت پشتیبان کننده محتوا رو بشناسن.

سئو، شعبده بازیه

بعضیا دیگه از آدمایی که درباره سئو آگاهی کافی ندارن، فکر می کنند که سئو چیزی به جز شعبده بازی نیس.

شعبده بازی یا حقه بازی در سئو، دقیقاً روشی هستن باعث جریمه شدن سایت شما می شن. به نظر من، مشکل اصلی اولین چیزیه که هر فردی درباره سئو می شنوه:

“در تگ عنوان خود تا جای ممکن از کلید واژه استفاده کنین.”

اگه این تموم کاریه که واسه سئو باید انجام داد، پس شک نداشته باشینً بهینه سازی سایت حقه بازیه. سئوی واقعی، محتوای سایت تون رو مرتب می کنه و تجربه بهتری از وب سایتتون رو به کاربران ارائه میده:

  • تولید محتوایی که نیازای کاربران رو برطرف می کنه.
  • محتوای سایت رو در دسترس موتورهای جستجو و کاربران قرار میده.
  • با بهبود ساختار سایت و تجربه کاربری، دسترسی کاربران سایت به مطالب رو آسون می کنه.
  • از راه ریچ اسنیپتا، حضور سایت در موتورهای جستجو رو بهتر کنه.
  • سرعت بارگذاری مطالب سایت رو زیاد می کنه.
  • از راه لینک بیلدینگ، اندازه ترافیک و بازدید سایت رو زیاد می کنه.
  • بازدید سایت

هر کدوم از این وظایف مهم هستن و به بهتر شدن وضعیت سئوی شما کمک می کنن. اگه شمام در حال ویرایش و بهینه سازی محتوای سایت خود هستین، بهتره بدونین که در حال انجام سئو هستین.

پیج رنک

پیج رنک راه حل بسیار خلاقانه ای بود که به گوگل اجازه می داد اندازه محبوبیت یه سایت رو اندازه گیری کنه. بر خلاف چیزی که خیلی از وبمسترها ادعا دارن، پیج رنک هنوزم بخشی از الگوریتم رتبه بندی گوگله (هرچند اندازه تاثیر اون شدیدا کم شده). سیستم پیج رنک، با تموم نواقصی که داشت به گوگل کمک کرد تا الگوریتم پیشرفتۀ امروزی خود رو براساس یه سیستم بسیار ساده راه اندازی کنه.

اما به چه دلیل پیج رنک بدنام شده؟

  • تولبار پیج رنک که بیشتر کارشناسان سئو درباره اون صحبت می کنن، دیگه بروزرسانی نمی شه.
  • تاثیر پیج رنک روی رتبه بندی سایت اونقدر کم شده که دیگه هیچ متخصص سئویی درباره اون صحبت نمی کنه.
  • پیج رنک گوگل خیلی راحت فریب می خوره.

حالا خوبیش اینه، پشتیبانی نکردن گوگل از پیج رنک دلیل شد که کارایی خیلی از روشای سئوی کلاه سیاه مانند خرید و فروش لینک به کم ترین حد برسه.

شبکه های اجتماعی تاثیری بر سئو ندارن

توضیح کامل این بخش، خود نیازمند یه پست جداگانه س. به خاطر همین تلاش می کنم تنها نکات اصلی رو براتون بگم. آدمایی که باور دارن شبکه های اجتماعی تاثیری بر سئو ندارن، معمولاً به این جمله استناد می کنن:

گوگل میگه لایکای فیسبوک و توئیتر روی رتبه بندی سایت تاثیری ندارن. پس، فعالیت در شبکه های اجتماعی بر سئو تاثیری ندارن.

نصف جملۀ بالا درسته. می تونین نیمه درست رو شناسایی کنین؟

این حقیقت داره که گوگل، فعالیت در شبکه های اجتماعی مانند توئیتر و فیسبوک رو به صورت مستقیم در رتبه بندی یافته های جستجو تاثیر نمی دهد. اما از طرف دیگه، فعالیت درست و موفق در شبکه های اجتماعی می تونه روی سئوی شما اثر داشته باشه. فعالیت در شبکه های اجتماعی دو مزیت بزرگ واسه سئوی سایت تون به همراه داره:

  • تشخیص محتوای سایت به وسیله موتورهای جستجو و ایندکس کردن اونا.
  • گسترش و تبلیغ محتوای سایت که به افزایش ترافیک، به اشتراک گذاری بیشتر و لینک بیلدینگ ختم می شه.

فعالیت داشتن در شبکه های اجتماعی محتوای سایت شما رو در اختیار کاربران علاقمند قرار میده که این دلیل افزایش بازدید سایت، افزایش تعداد جستجو و درگیر شدن کاربران با محتوای سایت تون می شه. هم اینکه، فعالیت در شبکه های اجتماعی شانس دریافت بک لینکای معتبر رو زیاد می کنه. پیشنهاد می کنم

نتیجه گیری

اون چیزی که شما درباره سئو از بقیه شنیدین، مطمئناً تعریف دقیق سئو نیس. سئو مبحث گسترده ایه که شامل راهکارها و ترفندهای بسیاری واسه بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو و البته کاربرانه.

گوگل پنالتی چیه و چیجوری باید اون رو رفع کرد؟

صِرف اینکه یه کارشناس سئو نتوانسته س روش هدف دار دقیقی واسه سئو سایت شما تعریف کنه و وضعیت اون رو در یافته های جستجو بهیود، به معنی کلاهبرداری یا دزدی یا الکی بودن معنی سئو نیس. به همین ترتیب، داشتن رتبه بالا در یافته های جستجو هم نباید به معنی خوب بودن وضعیت سئوی یه سایت تلقی شه.

مواردی در این مقاله با عنوان تفکرات نادرست درباره سئو آورده شده، به همین جا ختم نمی شه و این فهرست باورهای غلط درباره سئو بسیار بلندتر از اون هستش که تصور می کنین. با امید به اینکه بتونم در آینده این فهرست رو کامل کنم.

واسه اینکه بتونین تصویر دقیق تری از سئو داشته باشین، پیشنهاد می کنم با چند شرکت سئو گفتگو کنین و اخبار و مقالات مربوط به سئو رو در وب سایتای معتبر بخونین. مطالعه منابع معتبر و مشاوره با افراد کارشناس می تونه به شما کمک کنه تا دید بهتری درباره سئو و خدمات دریافتی تون داشته باشین.

موضوع مرتبطسئو و بهینه سازی سایت