آموزش کامل سئوی وردپرس با افزونه Yoast SEO

 

سئو و بهینه سازی سایت

سئو

آموزش کامل سئوی وردپرس با افزونه Yoast SEO

محمد حسین قوامی

۱۰۱

۴

۲۷ ۶۹۹۱۷

افزونه Yoast SEO قدرتمندترین پلاگین در مورد سئوی سایت بین کاربران وردپرسه؛ حتی اگه اطلاعات کمی در مورد سئو سایت دارین، با کمک افزونه یوست سئو می تونید خیلی راحت محتوای صفحات خود رو بهینه سازی کنین. واقعا، افزونه یوست به شما کمک می کنه تا ابتدایی ترین و اصلی ترین نکات سئوی داخلی صفحات خود رو بررسی کرده و در صورت نیاز اونا رو بهبود بدید . امروز در این راهنما، به آموزش تنظیمات و چگونگی کار با افزونه Yoast SEO می پردازیم.

در این مطلب می خونید:

  • آموزش دانلود و نصب افزونه Yoast SEO
  • آموزش تنظیمات افزونه Yoast SEO
    • تنظیمات عمومی سایت
    • تنظیمات عنوان ها و متاهای سایت
    • تنظیمات شبکه های اجتماعی
    • نقشه سایت XML
    • تنظیمات پیشرفته افزونه Yoast SEO
    • وسیله ها
    • ریدایرکت
  • راهنمای به کار گیری Yoast SEO
    • بهینه سازی محتوا
    • تحلیل و بررسی
    • شبکه های اجتماعی
    • تنظیمات پیشرفته

به چه دلیل باید از افزونه Yoast SEO استفاده کنیم؟

اگه به دنبال نصب یه افزونه سئو همه کاره در وردپرس هستین، پیشنهاد ما، یوست سئو هستش. در Yoast تموم ریزه کاری های مربوط به سئو سایت در نظر گرفته شده و فقط کافیه نکاتی که به شما گفته می شن رو رعایت کنین.

هم اینکه یادتون باشه این افزونه از طرف تعدادی از نخبگان وردپرس در حال پیشرفت می باشه و به صورت رایگان در اختیار مدیران سایت ها قرار می گیرد و یبیش از یه میلیون نصب فعال  خوب نشون دهنده محبوبیت افزونه Yoast SEOه. اگه به صفحه این پلاگین در سایت WordPress مراجعه کنین، می بینید نزدیک به سیزده هزار کاربر به یوست سئو امتیاز داده ان که بیشتر از دوازده هزار نفر از اون ها، امتیاز کامل بوده. البته این محبوبیت خیلی هم بی دلیل نیس. چون که توانایی های بسیار زیاد افزونه Yoast SEO مدیر هر سایتی رو راضی به به کار گیری اون می کنه. بعضی از این ویژگی ها عبارتند از:

  • موشکافی کامل و ارائه توضیحات دقیق واسه بهتر شدن وضعیت سئو مطالب و صفحات سایت
  • موشکافی

  • بررسی اندازه خوانایی نوشته ها واسه کاربران
  • کامل سازی سایت با حساب های شبکه های اجتماعی و تنظیمات اشتراک گذاری مطالب
  • تمرکز برروی کلید واژه هدفگیری کلمات کلیدی یافته های جستجو
  • پیکربندی تگ متا ربات
  • اعمال تنظیمات برروی متاتگ عنوان و توضیحات
  • کنترل کامل نقشه سایت
  • بهبود RSS سایت
  • تنظیم فایل robots.txt و .htaccess
  • پشتیبانی از زبون فارسی
  • و …

دانلود و نصب افزونه Yoast SEO

همون طور که قبلتر اشاره کردم، افزونه Yoast SEO مجانیه و تموم کاربران وردپرس می تونن ازش استفاده کنن. واسه نصب این افزونه اول به پیشخوان سایت خود مراجعه کرده و از قسمت “افزونه ها روی گزینه “اضافه کردن” کلیک کنین. در کادر جستجو کلمه “Yoast SEO” رو نوشته و مبادرت به جستجو کنین. در لیست افزونه های نشون داده شده گزینه افزونه Yoast SEO رو انتخاب و نصب کنین.

چند لحظه منتظر بمونین و بعد از تموم شدن نصب، گزینه “فعال سازی” رو واسه این پلاگین انتخاب کنین.

همونطور که توجه می کنین حالا پس از نصب افزونه منوی جدید به قسمت منوهای وردپرس شما با عنوان سئو اضافه شده. بر روی منو کلیک کنین تا وارد پیشخوان Yoast SEO شیم.

البته ممکنه بعضی از گزینه در منوی شما وجود نداشته باشه؛ سازندگان افزونه Yoast SEO واسه جلوگیری از پریشونی و گیجی کاربران تازه کار، بعضی از ویژگی های افزونه رو مخفی کرده ان. که صد البته واسه قوت بخشیدن به سئوی سایت خود به اون ها نیاز دارین؛ به همین منظور از قسمت منوی وردپرس به بخش “سئو” رفته و گزینه “پیشخوان” رو بزنین. بعد برروی تب “توانایی ها” کلیک کنین و تیک تنظیمات پیشرفته” رو فعال کنین.

هم اینکه اینم بگیم واسه استفاده بعضی امکانات  از جمله ریدایرکت صفحات، کلمات کلیدی چندگانه و پیش نمایش شبکه های اجتماعی باید نسخه پریمیوم این افزونه رو بخرین.

تنظیمات افزونه Yoast SEO واسه افزایش سئوی سایت وردپرسی

در این قسمت از آموزش نگاهی کامل به تموم تنظیمات افزونه Yoast SEO برروی سایت وردپرسی شما می اندازیم و تلاش می کنیم کار با اون رو آموزش بدیم.

تنظیمات عمومی سایت

عمومی

پیکربندی سریع: با کلیک روی این دکمه یه تور آشنایی با Yoast SEO رو مشاهده می کنین. مشخصات، تنظیمات و قسمت های جور واجور این افزونه رو به صورت خلاصه می تونید در این قسمت مورد بررسی قرار بدین. اگر در زمان زیادی ندارین، با به کار گیری این قسمت، تنظیمات مهم سئو سایت تون رو اعمال کنین.

دست اندرکاران: در این بخش با سازندگان افزونه Yoast SEO آشنا شید. همونطور که گفته شد در ساخت این پلاگین نام های بزرگی فعالیت داشته ان.

چند تا نکته مهم سئو واسه به کار گیری https در سایت

برگشت به تنظیمات پیش فرض: اگه دچار اشتباهاتی در تنظیمات افزونه یوست شده اید و یا می خواهید تنظیمات به صورت پیش فرض اعمال شن؛ این دکمه رو فشار بدید. با این کار کلیه تنظیمات اعمال شده از طرف شما بر روی افزونه Yoast SEO از بین میره.

اطلاعات شرکت

در این صفحه اطلاعات عمومی سایت خود رو از جمله نام شرکت (یا شخص)، شعار، لوگو یا نماد رو وارد کنین. هیچوقت از این مراحل سر سری نگذرید! تموم این تنظیمات در متا تگ های سایت شما کاربرد دارن و گوگل از این اطلاعات واسه نمایش در یافته های جستجوی خود استفاده می کنه.

وسایل وبمستر

این وسیله اجازه می دهد خیلی راحت مالکیت سایت خود رو با به کار گیری کد متا ارائه شده به وسیله وسایل وبمستر مانند گوگل وبمستر تولز بررسی کنین. اگه از قبل تایید وسایل وبمستر رو انجام داده اید، احتیاجی به ورود دوباره اون ها نیس. اما اگر اطلاعات کافی در این مورد ندارین، می تونید راهنمای ما در مورد اتصال سایت به گوگل وبمستر رو بخونین.

اینم بگیم که با کدهای وبمستر گوگل و بینگ و Yandex شما به این جستجوگر ها کمک می کنین تا سایت شما رو به صورت کامل مورد آزمایش بذارن؛ مواردی چون صفحات ۴۰۴، سرعت بارگذاری صفحات، مطالب سایت و…

امنیت

اگه در سایت خود نویسنده های دیگری دارین، این گزینه به کار شما میاد. با انتخاب این گزینه تنظیمات و تغییرات Yoast SEO رو واسه دیگه نویسنده ها خواهید بست. اگر نویسنده ای دارین بهتره این گزینه رو واسه جلوگیری از تغییرات ناخواسته در افزونه فعال کنین.


عمومی

این تب شامل دو قسمت مهم می باشه. در بخش “عنوان جداکننده” یا Title Separator می تونیم حرف مورد نظر رو واسه جدا کردن عنوان سایت و عنوان صفحه انتخاب کنیم. بسته به سلیقه شخصی می تونید یکی از سمبل ها رو انتخاب کنین. این علامت در تموم صفحات سایت و هم اینکه در نتایج جستجوی گوگل نشون داده می شه.

بخش بعدی یا فعال کردن “موشکافی” می باشه. با فعال بودن تجزیه و تحیل خوانایی، یه بخش جدید در افزونه Yoast SEO با عنوان خوانایی در انتهای صفحه ویرایش هر برگه و پست اضافه می شه. امکان بسیار جالبی که در نسخه های جدید افزونه تماشاگر اون هستیم، به بررسی متن از نظر خوانایی واسه کاربران می پردازه.  هم اینکه اگه می خواهید با به کار گیری افزونه Yoast SEO کلمات کلیدی سایت تون رو مدیریت کنین، گزینه تجزیه و تحیل کلید واژه رو فعال کنین. این بخش یکی از مهم ترین ویژگی های این پلاگین می باشه. در ادامه آموزش حتما به چگونگی کار با این گزینه های حیاتی می پردازیم.

خونه (Homepage)

در این تب تنظیمات مربوط به صفحه اصلی و خونگی سایت شما موجود می باشه. از اونجایی که همیشه از صفحه اصلی یه سایت به عنوان قلب تپنده سایت یاد می شه؛ واسه این قسمت وقت بیشتری بذارین. شما می تونید با کلیک برروی گزینه “ویرایش خود صفحۀ نمایشی به صورت زنده این تغییرات رو اعمال کنین.

تب گونه های فرسته (Post Types)

نام این تب یه مقدار عجیبه! این گزینه برابر کلمه Post Types در نمونه انگلیسی افزونه Yoast SEO می باشه. در این تب تنظیمات مربوط به سئو مطالب، صفحات و فایل های رسانه ای در اختیارتون قرار می گیرد. و می تونید با تعیین هر قسمت به صورت جداگونه تغییرات خاصی رو واسه پیروی از یه فرمت خاص اعمال کنین.

تنظیمات عنوان: این گزینه تنظیمات عنوان سایت رو در وردپرس تغییر میده، به کار گیری این گزینه شدیدا پیشنهاد می شه، چون بعضی وقتا عنوان سایت از طرف قالب ممکنه دچار مشکلاتی شه. پس این گزینه رو فعال می کنیم.

مشکلات

قالب توضیحات داده: این قسمت مربوط به تگ متای توضیحات (direction) می باشه. پیشنهاد می شه در این قسمت هیچ چیزی وارد نکنین و در صفحات، مطالب و رسانه های خود به صورت دستی توضیحات داده رو پر کنین.

روبات متا: اگه تنظیمات متا روبات رو روی گزینه noindex بذارین، در واقع از موتورهای جستجو از جمله گوگل درخواست کرده اید که صفحات شما رو بررسی نکنن. با این حال اگر احتیاجی نمی ببینن تا صفحات، مطالب یا رسانه های شما در گوگل ایندکس نشن،  این گزینه رو برروی index فعال کنین.

تاریخ در پیش نمایش ریز: اگه در برگه ها و پست های وبلاگ خود به طور همیشگی تغییر ایجاد می کنین و اون ها رو به روز می کنین، به کار گیری این گزینه رو به شما پیشنهاد می کنم. با به کار گیری این گزینه تاریخ های به روز رسانی در متا تگ ها ثبت می گردند تا موتورهای جستجوهای رو از اعمال آخرین تغییرات با خبر شن.

جعبه متای Yoast SEO: همونطور که در آخر ویرایشگر هر پست و باکس مربوط به افزونه Yoast SEO رو مشاهده می کنین، با غیرفعال کردن این گزینه می تونید از نمایش اون جلوگیری کنین. شاید شمام  مثل من به بی استفاده بودن این گزینه فکر کردین! اما در سایت هایی که دارای چند نویسنده هستن، به خاطر نبود ورود اشتباه به وسیله افراد ناشی، این گزینه بسیار کاربردی می باشه.

طبقه بندی

در این قسمت می تونید پارامترهای دسته بندی، برچسب، فرمت و.. رو پیکربندی کنین. اینجا نمی توان پیشنهاد خاصی داد، بسته به موارد لازم باید تکمیل شن. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که تنظیمات بخش طبقه بندی برروی کل مطالب سایت شما اثر میذاره.

این همه سر و صدای “وفاداری مشتری” واسه چیه؟

بایگانی ها

در تب بایگانی ها می تونید تنظیمات خاصی به صفحات بایگانی نویسنده های سایت تون، بایگانی های تاریخی، و هم اینکه صفحات جستجو و ۴۰۴ بدین. آپشن های این بخش هم مانند بقیه قسمت های قبلی بوده و احتیاجی به توضیح دوباره نیس.

تنظیمات متای کلی سایت

در تب “دیگه” هم یه سری گزینه هست که با هم اون ها رو آموزش می بینیم.

زیر صفحات بایگانی: این گزینه همونطور که در توضیحات اومده، واسه جلوگیری از نمایش صفحات بعدی مجموعه سایت در جستجوی داخلی می باشه. پیشنهاد می شه علامت اون رو فعال کنین، اگه غیرفعال باشه ممکنه گوگل با مطالب تکراری در سایت شما مواجه شه.

به کار گیری متا کلمات کلیدی متا: در توضیح موجود در این گزینه، نوع نوشته گونه ای بیان شده که هر کسی رو به شک وا می داره که فعال کنم یا نه! اما فعال سازی این گزینه واسه سایت یاهو و بینگ بسیار به درد بخور می باشه. در حالی گوگل از سال ۲۰۰۹ دیگه به این کلمات متا اهمیتی نمی دهد. پس تیک این گزینه رو هم فعال می کنیم.

زور اضافه کردن برچسب متا ربات noodp به صورت کلی به سایت: اگه در دایرکتوری یاهو و سایت DMOZ از سایت خود نام برده اید، بهتره این گزینه رو فعال کنین، چون که از بروز خطاهای احتمالی جلوگیری می کنه.


تنظیمات شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی فیسبوک، توییتر و گوگل پلاس از پر مخاطب ترین شبکه های اجتماعی می باشن. فعالیت در این شبکه ها به معنی افزایش بی سابقه بازدیدکنندگان از سایت و در نتیجه بالا رفتن رتبه، رنک سایت و محبوبیت بیشتر پیش گوگل می باشه. با این حال افراد تازه کار از این تاثیر عجیب بی اطلاع هستن و یا خیلی ساده به خاطر زحمات کمتر، از کنار این مسئله رد می شن. افراد حرفه ای هم شاید بخاطر کمبود وقت کافی خیلی به این این موضوع اهمیت ندن! حالا که از تاثیر شبکه های اجتماعی بر سایت خود باخبر شده اید، به تنظیمات این قسمت از افزونه Yoast SEO می پردازیم.

حساب ها

در این تب می تونید با اضافه کردن حساب های کاربری شبکه های اجتماعی سایت خود، اون ها رو به موتورهای جستجو معرفی کنین. بدین منظور در هر بخش نشانی کامل صفحه تون رو وارد کنین. اما در قسمت توییتر، تنها وارد کردن نام کاربری حساب توییترتان کفایت می کنه.

فیسبوک

اضافه کردن Open Graph meta data: انتخاب این گزینه بستگی به سلیقه شما داره، با انتخاب این گزینه نمودار داده های متا به سر صفحه شما اضافه می شه. فعال کردن این گزینه باعث می شه وقتی که صفحات شما به اشتراک گذاشته می شن؛ به کار گیری تصاویر و متاتگ های عنوان و توضیحات، آسون تر باشه. البته حواستون باشه با انتخاب و فعال کردن Open Graph Meta Data گوگل از سر صفحه شما خوشش نمیاد! چون گوگل از Head های کم حجم بیشتر طرفداری می کنه. پیشنهاد من غیرفعال بودن گزینه می باشه.

نشانی تصویر: تصویر آواتار فیسبوک رو از این قسمت انتخاب کنین، این تصویر معرف صفحه سایت شما در فیسبوک می باشه.

اضافه کردن مدیر فیس بوک: این دکمه رو واسه انتخاب مدیر فیسبوک انتخاب کنین. پس از انتخاب این گزینه پیش فرض شما باید به حساب فیسبوک خود وصل شده و مدیریت خود رو واسه افزونه مشخص کنین. در مقابل این دکمه، دکمه دیگری با نام “به کار گیری برنامه فیس بوک به عنوان مدیر” هست، که با انتخاب اون شما باید یکی از اپ های ساخته شده به وسیله خود رو معرفی کنین. این عمل واسه افراد حرفه ای می باشه، اگه در فیس بوک برنامه مخصوص خود رو دارین می تونید از این قسمت به عنوان مدیر سئو ازش استفاده کنین.

نشانی صفحۀ فیسبوک: نشانی فیسبوک خود رو در این قسمت وارد کنین، پیشنهاد ما اینه که یه صفحه جداگونه واسه سایت خود بسازین، و اون صفحه رو معرفی کنین.

عنوان: عنوان صفحه فیسبوک خود رو هم در این قسمت وارد کنین.

توضیحات: توضیحات مربوط به صفحه خود رو هم در این قسمت باید بنویسین.

تنظیمات پیش فرض نشانی تصویر: این قسمت هم واسه تعیین تصویر شاخص واسه مطالبی که دارای عکس نمی باشن مورد استفاده قرار می گیرد.

توییتر

در این قسمت می تونیم تنظیمات مربوط به کارت توییتر رو وارد کنیم. اینجا افزونه Yoast SEO کارت پیش فرضی رو ساخته که مطالب بیشتری رو همراه با تصویر به توییت می گذارد. تنظیم های دلخواه خود رو در این بخش وارد کنین و در قسمت نام کاربری، حساب خود رو در توییتر بنویسین.

تموم چیزی که باید در مورد بازاریابی ویروسی بدونین!

گوگل پلاس

نویسنده گوگل پلاس: این فرد در گوگل یه حساب کاربری داره، و هم اینکه در وبلاگ و یا سایت هم یه حساب واسه نویسندگی داره.

صفحهٔ انتشار در گوگل: در این قسمت لینک گوگل پلاس خود رو وارد کنین، به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که واسه فعال سازی این قسمت باید در قسمت “درباره من” در گوگل پلاس حتما لینک سایت خود رو وارد کرده باشین. هم اینکه تیک گزینه «محتوای متای نوشته Google+ رو اضافه کنین (به جز متای نویسنده)» رو هم فعال کنین.


نقشه سایت XML

نقشه سایت یکی از مهم ترین قسمت های حیاتی واسه سایت ها می باشه. چون که خزنده های جستجوگر ها بدون رد کردن کوچیک ترین موردی می تونن کل سایت شما رو ایندکس کنن و به موتورهای جستجوگر معرفی کنن.

یه اشتباه بزرگ که حتما باید رسیدگی کنین، و اون اینکه به کار گیری افزونه های نقشه ساز رو کنار بذارین. چون که افزونه های سایت مپ دارای یه روش برابر و هم نوع می باشن که هر مطلبی به سایت اضافه شه، بطور خودکار در نقشه سایت ایندکس می شه. حال اگه شما مطلبی رو Nofollow کنین دیگه این افزونه های قادر به تشخیص اون نیس. و این یعنی یه خطر بزرگ واسه رتبه شما در گوگل.

پس باید افزونه ای بکار ببریم که این ایراد رو نداشته باشه، پس چه بهتر که از مپ ساز یه پلاگین سئوکار استفاده کنیم. افزونه Yoast SEO هم دارای یه مپ ساز به شکل تقریبا حرفه ای می باشه. اینک به تنظیم این قسمت از این افزونه عالی می پردازیم:

گزینه اول رو واسه فعال سازی ساخت نقشه XML سایت فعال کنین با به کار گیری دکمه XML Sitemap هم می تونید نقشه سایت خود رو ببینین.

سایت مپ کاربر: این گزینه بهتره غیر فعال باشه، چون ممکنه گوگل دچار اشتباه شده و به سایت برچسب مطالب تکراری رو بزنه. سایت مپ کاربر در نقشه سایت گزینه هایی رو با نام نویسندگان ایجاد می کنه، که موجب می شه علاوه بر گروه بندی محتوا، مطالب بر حساب نویسندگان هم گروه بندی شه.

تنظیمات عمومی: اینجا دو گزینه موجود هست که هر دو رو فعال می کنیم، در قسمت توضیحات، موارد مربوطه گفته شده و نیاز به توضیح بیشتر نمی باشه.

گونه های فرسته: در این قسمت هم می تونید موضوعات خاصی رو وارد نقشه سایت نکنین! باانتخاب هر کدوم از گزینه ها، اون محتوا در نقشه سایت ظاهر نمیشه. پیشنهاد می کنم همه گزینه های بدون علامت تیک باشه.

محدودیت واسه طبقه بندی ها: در این قسمت هم مثل گزینه قبلی می تونید طبقه بندی های خاصی رو از ورود به نقشه سایت منع کنین. نظر من اینه تنها گزینه های «موضوعات» و «برچسب ها» رو بدون علامت تیک بذارین.

ورودی در هر صفحه: در این قسمت می تونیم بیشترین حد تعداد نوشته ها رو تو یه صفحه از نقشه سایت تعیین کنیم، نقشه سایت واسه کاربران مهم نمی باشه، پس تعداد مطالب قرار گرفته در صفحه نقشه هم مهم نیس! اما افزونه به شکل پیش فرض عدد ۱۰۰۰ رو تعیین کرده، می تونید در صورت خواسته شخصی این تعداد رو کمتر هم بکنین. پیشنهاد می کنیم عدد ۱۰۰۰ رو بنویسین یا به کل عددی ننویسین.


تنظیمات پیشرفته افزونه Yoast SEO

نشانی های ریزه میزه

در این قسمت تنظیمات مهمی وجود نداره! این بخش واسه قالب هایی که ناشیانه طراحی شده ان استفاده می شه. اما قالب های امروزی دارای تگ های مخصوص خود هستن که احتیاجی به تنظیم این قسمت نیس. پس گزینه “فعال کردن پیوندهای خرده ریزه” رو غیرفعال کنین.

تنظیمات پیوندهای یکتا

در این قسمت تنظیمات مربوط به نشانی های صفحات وجود دارن. با تغییر این تنظیمات نوع نشانی صفحات شما تغییر می کنه و این تغییرات در سئو سایت شما بسیار مهم می باشه. نشانی های کوتاه و با معنی واسه گوگل و کاربران بسیار مورد پسند هستن. پس باید با توجه خاص این تنظیمات رو انجام داد.

خالی کردن مبنای دسته: کلیه مطالب ما در دسته بندی های مختلفی قرار دارن. در این قسمت تعیین می کنیم که نام این بخش ها جزئی از نشانی مطلب باشه یا فقط نام مطلب به عنوان نشانی مطلب دیده شه. واسه زیبایی ممکنه تنها نام کافی باشه. اما واسه سئوی سایت خوب نیس، پس علامت تیک این گزینه رو فعال نکنین.

هوش تجاری چیه و چه تاثیری در کار و کاسبی شما داره؟

اضافه کردن علامت انتهایی ممیز به نشانی دسته و برچسب: گا هی ممکنه شما هم در بعضی از سایت ها ببینین که بعد از آخرین حرف یه نشانی کاراکتر اسلش یا همون «/» قرار داره. این کاراکتر ساده هم جزئی از سئو می تونه باشه. پس این گزینه رو فعال می کنیم تا در آخر نشانی های مطالب سایت مون علامت «/» نوشته شه.

توقف کلمات در نامک ها: توضیح این گزینه در خود افزونه نشون دهنده همه چیز هست! پس اون رو فعال می کنیم.

تغییر راه نشانی فایل ملحق شد به نشانی پست مادر: در توضیحات این قسمت هم خیلی راحت می توان کاربرد اون رو فهمید. با فعال کردن این گزینه به گزینه بعدی می ریم.

حذف متغیرهای replytom: کلا هیچوقت سایتی تا اون اندازه رشد نکرده که بخواد این گزینه رو فعال کنه! واسه راحتی کاربران ما هم این گزینه رو غیر فعال نگه می داریم.

برگشت نشانی های بیریخت به پیوند یکتای تمیز: همونطور که در متن گزینه اعلام شده، فعال سازی این گزینه پیشنهاد نمی شه. مگه در زمان های اضطراری. اما اصلا کار این گزینه مهم چیه؟ وقتی فردی از خودش به ادامه نشانی سایت شما حرف و کلمه ای اضافه می کنه، طبیعتاً در بیشتر موارد کاربر با پیغام صفحه مورد نظر وجود نداره (خطای ۴۰۴) روبرو می شه. به اشتباه آدمایی با به کار گیری این گزینه، این خطا رو رفع می کنن، و هر وقت کاربر کلمه رو به نشانی شما اضافه و تایید رو زد، به جای بروز خطای صفحه ۴۰۴، صفحه ریدایرکت می شه به صفحه ای که شما تعیین می کنین، شاید یه امکان باحال باشه اما بیشتر افزونه ها و موارد دیگه در سایت با اینکار مشکل اساسی دارن و موجب بروز خطا واسه سایت می شن.

تنظیمات RSS

در این قسمت موارد مربوط به فید سایت قرار دارن. فید سایت یکی از مهمترین قسمت های یه سایت می باشه، که هم واسه کاربران و هم موتورهای جستجو  می تونه بسیار به درد بخور واقع شه.

محتوایی که قراره قبل از هر نوشته در خوراک ظاهر شه: در این بخش می تونید گزینه های جور واجور رو طبق سلیقه تنظیم کنین، اما من پیشنهاد می کنم از طرح عادی که در تصویر زیر ارائه شده استفاده کنین: (به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که کدها باید با حروف بزرگ نوشته شن)


وسیله ها

وارد کردن و خروجی گرفتن: در این قسمت می تونید تنظیمات سئو مربوط به افزونه های دیگه رو وارد Yoast SEO کنین، و یا تنظیمات افزونه Yoast SEO رو به شکل داده های متا استخراج کنین. عموماً این کار به درستی انجام نمی گیرد و بهتره شما به جای وارد کردن، تنظیمات رو به شکل دستی اعمال کنین.

ویرایشگر دسته جمعی: در این قسمت هم می تونید مطالب سایت خود رو ویرایش کنین و عنوان ها و موارد دیگه رو به صورت یه جا تغییر بدید. پیشنهاد می کنیم اینجا تغییراتی انجام ندین. و اگه موضوعی باید ویرایش داده شه، حتما از ویرایشگر خود وردپرس استفاده کنین.

ویرایشگر پرونده: این وسیله به شما این امکان رو می دهد که به سرعت پرونده های مهم سئو مانند پروندۀ robots.txt و .htaccess  رو تغییر بدید.


ریدایرکت

ریدایرکت یا تغییر راه به نشانی جدید، روشی واسه انتقال کاربران و موتورهای جستجو به نشانی URLی جدید و غیر از نشانی صفحه قدیمیه. بدیش اینه امکان ریدایرکت کردن صفحات به صورت مستقیم در وردپرس وجود نداره. اما افزونه Yoast SEO این توانایی رو در نسخه پولی اضافه کرده.

همونطور که می ببینن در این قسمت دو نوع ریدایرکت هست. یکی redirect و دیگری regex redirect. هر دو تب تنظیمات مشابه ای دارن فرقش اینه که در تب regex redirect شما امکان ریدایرکت کردن چندین صفحه، به یه صفحه خاص رو دارید.

۱٫ در بخش redirects type نوع ریدایرکت که می خواین رو مشخص کنین:

  • ۳۰۱ – Moved permanently: نشانی جدید رو دائمی در دیتابیس موتور جستجو جانشین نشانی قبلی می کنه.
  • ۳۰۲ – Found: ریدایرکت موقت انجام می شه و صفحه قدیمی رو به مدت کوتاهی از دسترس خارج می کنه.
  • ۳۰۷ – Temporary redirect: این نوع ریدایرکت واسه صفحاتی مانند فرم پرداخت کاربرد داره. وقتی که شما می خواهید از رفرش یا بوکمارک کردن صفحه ای جلوگیری کنین می تونید از این روش ریدایرکت استفاده کنین.
  • ۴۱۰ – Content deleted: محتوای صفحه قدیمی رو حذف می کنه.
  • ۴۵۱ – Content unavailable for legal reasons: اگر محتوا به دلایل مشکلات فنی در دسترس نباشه می تونید از این نوع ریدایرکت استفاده کنین.

۲٫ بعد در old url نشانی صفحه ای که با خطای ۴۰۴ مواجه شده رو وارد کنین و در قسمت url نشانی صفحه جدیدتون رو وارد کنین و در آخر دکمه add url رو بزنین.

Redirect method: در این بخش می تونید انتخاب کنین ریدایرکت صفحات از راه کدهای php صورت بگیره و یا با به کار گیری فایل .htaccess. معمولا ریدایرکت از راه فایل .htaccess به دلیل سرعت بهتر، بیشتر از طرف متخصصین سئو مرسومه.

Generate a separate redirect file: این گزینه به شما می گوید اگر مایل هستین یه فایل .htaccess جداگونه به وسیله افزونه Yoast SEO به خاطر انجام ریدایرکت ها ایجاد شه. که کار زیاد عاقلانه ای نیس پس بهتره این گزینه رو غیرفعال کنیم.

افزایش سئو مطالب سایت وردپرس با به کار گیری Yoast SEO

بسیار ،  تا به اینجای کار موفق شدیم سایت خودمون رو با کمک افزونه Yoast SEO بهینه سازی یا به اصطلاح سئو کنیم. اما کافی نیس! تا الان تنها نصف راه رو پیموده ایم؛ واسه بالا اومدن در یافته های اول گوگل نیاز داریم برروی سئو مطالب خود هم کار کنیم. من هم روزی مثل خیلی از افراد فکر می کردم متخصصین سئو، جادوگران وب هستن! اما اینطور نیس. واسه این که بتونین پست های وبلاگ تون رو در یافته های اولیه گوگل ببینین فقط کافیه چندین نکته کلیدی رو رعایت کنین. به همین خاطر افزونه Yoast SEO کمک زیادی به ما می کنه. اما چیجوری؟ در ادامه آموزش هم با من همراه باشین.

تبلیغات گوگل یا ادوردز چیه؟

شایدً شمام پس از نصب افزونه Yoast SEO متوجه اضافه شدن دو ستون جدید به صفحات نوشته ها و برگه های سایت وردپرس خود شده اید. نقطه های رنگی در ستون سئو نشون دهنده امتیازیه که افزونه Yoast SEO به مطلب یا برگه شما می دهد. و در ستون خوانایی، همونطور که از نام اون پیداست، اندازه خوانایی متن نوشته شده از دید کاربران مورد بررسی قرار می گیرد. این دایره های رنگی دوست داشتنی از پنج رنگ تشکیل شده ان و هرکدوم معنی خاص خودشون رو دارن:

  • دایره سبز به معنی قابل قبول بودن سئوی برگه یا مطلب می باشه
  • دایره نارنجی/زرد به این معنیه که برگه یا مطلب نوشته جای بهبود داره
  • اگه دایره قرمز باشه یعنی مشکلات زیادی در برگه یا مطلب هست
  • دایره خاکستری به این معنیه که هیچ اطلاعاتی در مورد سئوی برگه مطلب  در دسترس نیس
  • دایره آبی رنگ به معنی noindex بودن برگه یا مطلب می باشه

ولی به نظر شما افزونه Yoast SEO واسه رتبه بندی مطالب چه ویژگی هایی رو مورد بررسی قرار می دهد؟ اگه یادتون باشه در اول مقاله گفتیم یکی از مهم ترین قسمت های این پلاگین، بخش تحلیل و