ق شبکه‌ي تلفني فروشگاه با سرور ارتباط برقرار کرده و ليست آخرين قيمت‌هاي کالاهاي موردنياز را به دست مي‌اورند. از ديگر مزيت‌هاي اين سيستم مي‌توان به بررسي کالاي موجود، انواع کالاي مشابه و مشاهده مکان کالا در فروشگاه نيز اشاره کرد. در فروشگاه نيز مشتريان مي‌توانند از طريق دوربين متصل به تلفن همراه خود بارکد کالاي موردنظر را بخوانند و کالا را با قيمت به ليست خريد خود اضافه کنند و هر لحظه از مقدار هزينه‌اي که کرده‌اند آگاهي پيدا کنند[6].

?-?-?- آينه هوشمند:
آينه هوشمند فناوري بسيار جديدي است که فقط چند مدل از آن در فروشگاه‌هاي محدودي براي کاربري و عرضه جذاب و مفديتر کالاها براي مصرف‌کنندگان استفاده مي‌شود. آينه هوشمند يک صفحه نمايش چند اينچي است که از سيستم سخت‌افزاري و نرم افزار يکپارچه تشکيل شده است و مانند يک دستگاه All-in-one سخت افزار مربوطه در پشت صفحه نمايش قرار دارد.
يکي از کاربردهاي مهم اين ابزار توسط گروه ايسپ18 براي عينک فروشي‌ها و فروشگاه‌هاي وابسطه به مسائل محافظات از چشم براي مصرف‌کنندگان توليد شده است. اين سيستم توسط دوربيني که برروي آن قرار دارد صورت مصرف‌کننده را شبيه‌سازي کرده و در خروجي صفحه نمايش به صورت گرافيکي چهره وي را نمايش مي‌دهد. بدين ترتيب هرکس مي‌تواند به راحتي رنگ لنز، نوع لنز، وضوح ديد خود قبل و بعد گذاشتن لنز (عينک)، تاثير سيستم‌هاي پزشکي بر چشم خود (مانند پولارايز بودن عينک يا لنز) و زيبايي کالاي موردنظر را برروي چهره خود تشخيص دهد (شکل ?)[7].
براي برخي افراد انتخاب لباس مناسب کار بسيار مشکلي است. وقتي مشتري وارد مغازه لباس فروشي مي‌شود و لباسي انتخاب مي‌کند و نمي‌داند که براي لباسي که انتخاب کرده است چه کفشي مناسب است، يا کدام کت را تهيه کند بهتر است؛ آينه هوشمند ابزاري جذاب و مناسب براي کمک به بيشتري براي خريدي لذت بخش است. از طريق آينه هوشمند فرد به صورت گرافيکي شبيه سازي مي‌شود و از طريق پايگاه داده متصل به نرم افزار، لباس‌هاي مدنظر را انتخاب مي‌کند و در آينه نمايش داده مي‌شود. اين امکان خصوصا براي خرده‌فروشي‌هايي که اجازه پرو به مشتريان را نمي‌دهند بسيار مناسب است. از اين طريق مشتري هر لحظه مي‌داند که چه مي‌خواهد بپوشد و لباس‌هاي موردنظر چه قيمتي دارند.

شکل ?-?: آينه هوشمند گروه ايسپ براي کالاي وابسته به چشم.
?-?-?- RFID:
عملکردRFID وابسته به دو دستگاه تگ19 (برچسب) و کدخوان20 است که جهت برقراري ارتباط بين يکديگر از امواج راديويي استفاده مي نمايند. تگ‌ها شامل يک ميکرو چيپ متصل به آنتن هستند که قابليت اتصال به اشياء را دارند و با توجه به نياز و کاربرد، در شکل‌ها و اندازه‌هاي مختلف طراحي شده‌اند. در واقع تگ‌‌ها در اين سيستم وسيله رديابي و شناسايي هستند. کدخوان حضور تگ‌‌ها را در محيط تشخيص داده و توانايي بازيابي اطلاعات و ارسال آن‌ها را به سيستم مرکزي دارد. اين فناوري، يک فناوري بي‌سيم است که اجازه انتقال اطلاعات را بدون استفاده از خط ارتباطي فيزيکي يا خط ديد مستقيم نوري که در فناوري بارکد مورد استفاده قرار مي‌گيرد، فراهم مي‌نمايد. بطور کلي فناوري RFID از برچسب يا تگ، برچسب‌خوان يا تگ‌خوان، آنتن و نرم‌افزار مديريت اطلاعات و بانک اطلاعاتي جهت پياده‌سازي تشکيل يافته است. الگوريتم کلي اين سيستم بدين صورت است که امواج راديويي، اطلاعات را بين ارسال‌کننده اطلاعات و دستگاه دريافت اطلاعات جابجا مي‌کند. به قطعه ارسال‌کننده اطلاعات، برچسب يا تگ و به قطعه دريافت کننده اطلاعات، تگ‌خوان يا برچسب‌خوان گفته مي‌شود. يک آنتن جهت انتقال سيگنالهاي راديويي بين برچسب‌خوان و برچسب استفاده مي‌شود که هم براي برچسب و هم براي برچسب‌خوان بکار مي‌رود. نرم‌افزار مديريت اطلاعات نيز به منظور پردازش داده‌هاي جمع‌آوري شده وجود دارد. اين نرم‌افزار خاص که معمولاً بر روي يک سرور محلي نصب مي‌شود، اين امکان را مي‌دهد تا داده‌هاي رد و بدل شده با برچسب‌خوان جمع‌آوري شده و مورد پردازش قرار گيرند و در صورت نياز در بانک اطلاعاتي ذخيره و بازيابي شوند[8].
از کاربردهاي RFID مي‌توان به استفاده در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي وال-مارت اشاره کرد. در اين فروشگاه‌ها هر کالا تگ مخصوص خود را دارد و هر مشتري مي‌تواند از طريق يک دستگاه پرتابل ِ مجهز به تک‌خوان هر کالا را شناسايي کرده و اطلاعات مربوط به آن را از طريق پايگاه دادها متصل به فروشگاه بخواند. به خاطر هزينه کمتر و کاربدر بيشتر اين فناوري به نظر مي‌رسد استفاده‌ي گسترده‌اي از آن در صنعت خرده فروشي خواهد شد[9].

?-?- جنبه نوآوري تحقيق:
با جستجو در اينترنت، سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران و همچنين مرکز اسناد ايران هيچ‌گونه پيشينه داخلي براي معرفي فناوري‌هاي جديد و پذيرش آن توسط کارمندان در سطح خرده فروشي يافت نشد. بنابراين با توجه به اشاعه اين فناوري، معرفي، شناخت و همچنين ميزان سطح پذيرش آن بحث جديد در رفتار مصرف‌کننده مي‌باشد.
?-?- پيشينه‌ي تحقيق
با جستجو در منابع براي تحقيق‌هاي مشابه پيشين، تحقيقي براي پذيرش فناوري RFID در کره‌جنوبي و تحقيقاتي براي پذيرش فناوري RFID در سطح مصرف‌کنندگان انجام شده است که خلاصه‌اي از تحقيقات پيشين در راستاي پذيرش فناوري RFID به صورت زير ارائه مي‌گردد:
? – لي21 در سال ???? مقاله‌اي با عنوان تحقيق اکتشافي براي پذيرش فناوري RFID با تمرکز بر کارمندان کره در سال ،???? مدل پذيرش فناوري را با متغير اطمينان امنيت22، دانش کارکنان23، تاثير همکار24 و ارائه خدمات25 بيان کرد که نتايج تحقيقات به صورت خلاصه به شرح زير است:
اطمينان از امنيت استفاده از فناوري تاثير مثبت بر ادراک از سودمندي و سهولت استفاده از آن دارد.
دانش کارکنان تاثير مثبت بر درک سهولت استفاده از فناوري دارد.
تاثير همکاران تاثير مثبت بر ادراک از سودمندي فناوري دارد.
ارائه خدمات تاثير مثبت بر ادراک سودمندي و سهولت استفاده از فناوري دارد[10].

?- کاو، سان و چو26 در سال ???? مقاله‌اي که با عنوان توسعه مدل پذيرش فناوري RFID به جاي بارکد در کره جنوبي که در سال ???? به چاپ رساندند، ، مدل پذيرش فناوري را با ? متغير سود/زيان27، سازگاري فناوري،28 پاسخ مشتريان29، اعتماد به استفاده از فناوري30 و پذيرش رسيک31 بيان کردند. نتايج تحقيقات بدين شرح است که:
سود/زيان مورد انتظار، سازگاري فناوري و رضايت مشتريان تاثير مثبتي بر پذيرش RFID به جاي بارکد و درک سودمندي آن دارند.
سازگاري فناوري و رضايت مشتري تاثير مثبتي بر پذيرش RFID به جاي بارکد و درک سهولت استفاده از آن دارند.
هرچه سازگاري فناوري و اعتماد استفاده از آن پايين بيايد، ريسک استفاده از آن نيز بيشتر مي‌شود و در نتيجه تاثير منفي بر پذيرش آن توسط مصرف‌کنندگان دارد[11].

?- مولر32 و همکاران در سال ???? مقاله‌اي با عنوان پذيرش فناوري RFID توسط مصرف کنندگان در يکي از بخش‌هاي خرده فروشي دستگاه‌هاي الکترونيکي کشور آلمان در سال 2009 ، به بررسي متغيرهاي امنيت در استفاده از فناوري33، حريم خصوصي درک شده در فناوري34، سودمندي در استفاده از فناوري35، سهولت استفاده36، گرايش‌هاي سياسي37 و سازگاري با فناوري در پذيرش فناوري توسط مصرف‌کنندگان پرداختند. خروجي تحقيق ايشان بدين شرح است که:
متغير درک سودمندي از فناوري بر پذيرش فناوري توسط مصرف‌کنندگان و قصد استفاده ايشان از فناوري بسيار موثر است.
سازگاري با فناوري جديد، حفظ حريم خصوصي افراد در استفاده از فناوري و درک سهولت استفاده از فناوري تاثير مثبت در فناوري مي‌گذارند.
گرايش‌هاي سياسي مصرف‌کنندگان در کشور آلمان تاثيرهاي مثبت و منفي بر پذيرش فناوري مي گذارد بدين صورت که مصرف‌کنندگان طرفدار احزاب سياسي راست، برخلاف مصرف‌کنندگان طرفدار حزب چپ، به فناوري بي‌اعتماد بوده و در نتيجه ميل استفاده از فناوري در اين گروه کم است.
امنيت درک شده از فناوري تاثير منفي بر پذيرش فناوري توسط مصرف‌کنندگان مي‌گذارد[12].

?- تحقيق اکتشافي نيز توسط حسين و پريبوتاک38 در عنوان مطالعه پذيرش فناوري RFID در سال ???? انجام و بر روي مردم آمريکاي شمالي با استفاده از مدل TAM سفارش‌سازي39 شده است. اين مدل داراي پنج متغير آسودگي در مصرف فناوري40، فرهنگ41، حفظ حريم خصوصي42، مراتب قانوني43 و امنيت44 است. نتايج به‌دست آمده از تحقيق به شرح زير مي‌باشد:
هرچه آسودگي و راحتي در مصرف فناوري بيشتر باشد، احتمال پذيرش آن بالاتر مي‌رود.
عوامل فرهنگي تاثير زيادي بر پذيرش فناوري توسط مصرف کنندگان مي‌گذارد.
حريم خصوصي افراد و مقررات استفاده از فناوري تاثير زيادي بر روي قصد استفاده از فناوري نمي‌گذارند[13].

?- رواسان و سورکالي در سال ???? با تحقيقي به عنوان مطالعه پذيرش فناوري RFID توسط مصرف کنندگان (مطالعه موردي دانشجويان دانشگاه علم و صنعت ايران) به نتايج زير رسيده‌اند:
سهولت درک استفاده از فناوري نقش مهمي در قصد استفاده از مصرف کنندگان از فناوري دارد.
عوامل فرهنگي تاثير زيادي بر پذيرش فناوري توسط مصرف کنندگان مي‌گذارد.
در اين تحقيق از حريم خصوصي و تمايل به ارائه اطلاعات شخصي به عنوان دو عامل بسيار مهم در پذيرش فناوري اشاره شده است[14].

?- گلروم45 در مطالعه‌اي در سال ???? در کشور هلند عوامل تاثير ويژگي‌هاي شخصيتي بر پذيرش فناوري را بررسي کرد. در مدل ايشان ? متغير مستقل جنسيت، ارتباط شغلي، قابليت مشاهده‌ي نتايج، نگراني در استفاده از فناوري و تجربه مورد آزمون قرار گرفتند. در اين تحقيق نيز از متغيرهاي گفته شده و متغير فرهنگ استفاده شده است که نتايج متفاوتي را منجر شده است. ايشان در اين مدل به نتايج زير دست يافتند:
قابليت مشاهده‌ي نتايج، جنسيت و تجربه بر درک سهولت استفاده از فناوري تاثير مثبت مي‌گذارند.
قابليت شرح نتايج بر درک سودمندي از فناوري تاثيرگذار است.
درک سودمندي و سهولت استفاده از فناوري دو عامل اساسي در رضايت و پذيرش فناوري مي‌باشد.
زنان درک بالاتري از سهولت استفاده از فناوري دارند.
مردان درک بالاتري در سودمندي استفاده از فناوري دارند.
رضايت استفاده از فناوري در قصد استفاده از فناوري تاثير گذار است[15].

?-?- توجيه ضرورت انجام طرح :
با توجه به افزايش رقابت در بازار امروز و رشد تکنولوژي، به‌کارگيري و استفاده صحيح از فناوري در روش‌هاي کسب‌ و ‌کار در مقابل روش‌هاي سنتي براي هر کسب و کاري براي بقا و حضور در بازار ضروري به نظر مي‌رسد و با توجه به اشاعه فناوري RFID در محصولات و مراکز خريد نياز به بررسي پذيرش آن به شدت احساس مي‌شود.
پيشبيني مي‌شود که نتايج احتمالي به دست آمده تفاوت زيادي با تحقيقات قبلي خواهد داشت. زيرا حضور اين فناوري در کشور بسيار جديد است و زيرساخت‌هاي آن به طور مناسب شکل نگرفته است. بنابراين ضرورت دارد که آزمون مناسب براي به دست آوردن اين نتايج مورد استفاده قرار بگيرد.

?-?- هدف از اجراء

?-?-?- هدف اصلي
هدف از اين تحقيق، تجزيه و تحليل اين مسئله است که فناوري نوين و تکنولوژي جديد چه مزاياي براي يک خرده‌فروشي دارد و ايجاد زيرساخت يک فناوري جديد (RFID) تا چه اندازه مورد قبول کارمندان يک کسب ‌وکار است و چه عواملي بر پذيرش اين فناوري در سازمان‌ها به‌خصوص خرده فروشي‌ها تاثيرگذار است. به طور خاص منظر‌هاي ذيل مورد بررسي قرار مي گيرد: سودمند بودن فناوري و امتيازات جديد براي خرده فروشان (مانند بالا بردن احتمال کسب اطلاعات از محصولات و رفتار مصرف کننده، تسهيل

دسته بندی : No category

دیدگاهتان را بنویسید