امروزه خرده‌فروشي ازجمله بخش‌هايي است که به لحاظ تکنولوژيکي بسيار توانمند شده است. آهنگ تغيير، خرده فروشان را به جستجوي ابزاري ترغيب مي‌کند که به آنها امتيازي در برابر رقبايشان بدهد، اعم از اينکه در بخش فروش باشد و يا در انبار. خرده فروشان، اغلب به دليل مواجهه با مزاياي اندک و سودهاي نازل، بين المللي شدن فزاينده بازارها، پيچيده تر شدن فزاينده بازارها، پيچيده تر شدن خريداران متقاضي معتقدند که مي بايستي بطور دائم توانايي خودشان را براي بر طرف کردن نياز هاي مصرف کنندگان بيشتر کنند. بکارگيري فنآوري براي حل اين چالش ها ضروري به نظر مي‌رسد. خرده فروشان در دفاتر مرکزي ودر مراکز تصميم گيري خود براي گردآوري اطلاعاتي در مورد مشتريان، محصولات، روند فروش، حمل ونقل تدارکات واطلاعات مربوط به بازاريابي وابسته به فناوري هستند.
فناوري به اندازه خرده‌فروشي هايي چون خواربارفروشي ها فراگير شده است. صندوق هاي خود پرداز، کيوسک ها وتجهيزات مراکز فروشي … ، انبارگرداني، رايانه هاي کيفي وسيستم هاي مديريت، شبکه هاي قيمت گذاري الکترونيکي، سيستم کنترل کننده صندوق، دستگاههاي سطح سنج، مديريت نيروي کار وابزارهاي محاسبه قدرت فروش، شبکه هاي مديريت امنيت براي سرعت دادن به معاملات، برچسب زني الکترونيکي وابزارهاي زنجيره عرضه جهاني ، در ميان برخي از کاربردهاي تکنولوژيکي که اکنون در بسياري از عمليات‌هاي خرده فروشي جديد رايج است .
خرده فروشان بين المللي، بدون استثناء ، بايد بتوانند مقادير بسيار زيادي از کالاها را در شبکه هاي جهاني فروشگاههاي موجود خود توزيع کنند. آنها براي مواجهه با چالش هاي ناگزير مربوط به اين امر، سيستم‌هاي پيشرفته مديريت انبارداري وتدارکات را که هدف اصلي شان افزايش بهره وري وظرفيت عملي است بکارگرفته‌اند. براي چنين خرده فروشان ، فنآوري بابت کاهش هزينه ها در زنجيره عرضه، بهينه سازي ظرفيت حمل ونقل وايجاد ساختارهاي تدارکاتي بين المللي مناسب ضروري است. وقتي اين مشاغل در سطح بين المللي توسعه مي‌يابند ومقياس عملکرد خود را بالا مي‌برند، در مي‌يابند که بايد فرايندهايي را براي اتوماسيون ومديريت تهيه وتوزيع ايجاد کنند و آن‌ها را در سيستم‌هاي انبارداري خودشان ادغام نمايند. براي پشتيباني ساختارهاي پيچيده حاصل، سيتم هاي مديريت اطلاعات قوي براي تسهيل در ارتباطات ميان شبکه عمليات درون کشوري، فروشگاه‌ها و مراکز تصميم گيري، کارمندان فروشگاه‌ها و مشتريان، مشتريان وپرسنل خدمات مشتريان، حرفه‌هاي بازاريابي ومديريت فروشگاهي بکار گرفته مي‌شوند .
در سال‌هاي اخير، اهميت تجربه‌ي خريد لذت‌بخش در محيط فروشگاه براي مشتريان نيز افزايش يافته است. در واقع، نويسندگان زيادي به اين نتيجه رسيدند، مصرف‌کنندگاني که از محيط خريد لذت مي‌برند بيشتر از کساني که اين لذت را تجربه نمي‌کنند،اقدام به خريد مي‌کنند. لذا با جذاب‌کردن محيط خريد مي‌توان تجربه خريد را در ميان مصرف‌کنندگان افزايش داد. به طور خاص، اين تجربه نقش مهمي را در روند رضايت مصرف‌کنندگان بازي خواهد کرد. در واقع جذاب کردن محيط خريد مي‌تواند ارزش افزوده‌اي به کالاها و خدمات ارائه شده در فروشگاه بيفزايد[1].
بسياري از فروشگاه‌ها تمرکز خود را بر روي انتخاب بهترين المان لذت‌بخش بر روي پايانه فروش براي مشغول نگه‌‌داشتن مشتريان بيشتر، خريد لذت بخش و نحوه ارتباط مشتريان با برند قرار داده اند. براي رسيدن به اين امر، المان‌هاي مختلفي مانند سالن ورزشي، ميکده و رستوران براي سرگرم کردن مشتريان فعلي و جذب مشتريان جديد به‌کار برده‌اند. براي مثال برند معروف آرماني3 رستوران معروف خود به نام نوبو4 را در يکي از مهمترين شعبات خود در ميلان ِ ايتاليا افتتاح کرد. برند رلف‌رولن5 نيز رستوران خود را در آمريکا به گو‌نه‌اي ساخت که هر يک از المان‌هاي رستوران و محيط‌‌، يادآوري از برند بود. بنابراين روز به روز متوجه اين مساله مي‌شويم که مراکز و فروشگا‌ه‌هاي خريد تبديل به مراکز سرگرم‌کننده و تفريحي نيز مي‌شوند[1]. فناوري‌هاي روز دنيا ابزاري مفيد براي رسيدن به اين امر براي هر فروشگاهي محسوب مي‌شوند.
?-?-تعريف مسئله
ايران به عنوان يک بازار خرده فروشي بزرگ و بکر محسوب مي شود. با ورود برخي رقباي بزرگ در بخش خرده فروشي هاي بزرگ مانند هايپر استار6 مي توان به اين موضوع پي برد که اين بازار بسيار رقابتي است و هر کدام از خرده فروشي ها ملزم به اجرا کردن برنامه هاي مختص به خود هستند تا مشتريان جديد کسب کرده و مشتريان فعلي خود را حفظ کنند. بنابراين با توجه به پيشرفت تکنولوژي و نفوذ آن در هر کسب‌وکاري به ويژه خرده‌فروشي، استفاده از فناوري نوين براي جذاب کردن محيط خريد و ترفيعات براي مشتري ضروري مي‌باشد.
فاصله زياد کشور ما با کشورهاي پيشرفته در زمينه ايجاد فناوري باعث شده تا ما شاهد ورود فناوري‌هاي جديد که در برخي موارد هزينه‌هاي سنگيني را نيز به همراه دارد، باشيم. از طرفي در بسياري موارد شاهد هستيم که اين فناوري‌ها به طور مناسب مورد استفاده قرار نگرفته و پس از استفاده‌اي کوتاه مدت به‌دليل عدم بهره‌گيري مناسب به‌طور کلي کنار گذاشته مي‌شوند. مثال واضح آن ورود رايانه‌هاي پيشرفته در سازمان‌ها و دستگاه‌هاي پايانه فروش در خرده‌فروشي‌هاست که به دليل عدم پذيرش از سوي کارکنان و قصد آن‌ها براي استفاده از سيستم‌هاي دستي و سنتي، استفاده‌هاي بسيار محدود و غيرقابل توجيه اقتصادي از آن‌ها به عمل مي‌آيد. در صورتي که اگر ورود فناوري به کسب‌وکار مورد قبول و پذيرش کاربران آن باشد، کارايي مطلوب‌تري حاصل مي‌شود.
با توجه به رشد و توسعه استفاده از فناوري (به ويژه 7RFID) در عرضه و فروش محصولات، مروري بر ادبيات موضوع در اين زمينه نشان مي دهد که اکثر تحقيق‌هاي گذشته بر مبناي معرفي فناوري‌، زيرساخت و نحوه پياده‌سازي آن بنا شده است و تاکيد بر مسائل توسعه فني آن داشته‌اند. لذا در اين تحقيق ابتدا به معرفي فناوري‌هاي نوين و کاربرد آنها در خرده فروشي‌ها خواهيم پرداخت. سپس با تمرکز بر فناوري RFID و با توجه به اشاعه اين فناوري در عرضه و فروش محصولات به بررسي پذيرش آن توسط کارمندان خرده فروشي‌ها خواهيم پرداخت. از اين‌رو تحقيق حاضر با بسط مدل پذيرش فناوري 8TAM به بررسي عوامل موثر و متغيرهاي خارجي بر پذيرش اين فناوري پرداخته است. مدل TAM يکي از برجسته ترين مدل‌هاي تئوريک در بررسي قبول يا رد فناوري جديد مي‌باشد، که در بخش ادبيات موضوعي به تشريح آن خواهيم پرداخت. از اين رو در اين تحقيق با توجه به بازار ايران اين مدل براي فناوري مذکور با بسط مدل موجود، متغير ارتباط شغلي9، قابليت اثبات نتايج10، سازگاري با فناوري11، جنسيت12، فرهنگ13 و تجربه14 در پذيرش فناوري RFID در بين کارمندان، به عنوان متغيرهاي خارجي که بر سودمندي و سهولت استفاده از فناوري تاثيرگذارند، در نظر گرفته مي‌شوند.
فناوري RFID داراي کاربردهاي بسيار زيادي در صنعت مي‌باشد که استفاده از آن‌ها طي سال‌هاي اخير به شدت فراگير شده است. با توجه به اشاعه اين فناوري در عرضه و فروش محصولات، نياز به بررسي پذيرش آن در سطح خرده‌فروشي‌ها احساس مي‌شود. فناوري‌هاي سيستم‌هاي هميار خريد15 و آينه هوشمند16 نيز از جمله فناوري‌هاي به روز هستند که به توضيح هر يک خواهيم پرداخت. فناوري RFID به نسبت فناوري‌هاي ديگر در ايران چه از لحاظ زيرساخت و چه از لحاظ دانش عمومي شناخته شده‌تر است.
?-?- فناوري‌هاي نوين
از ويژگي‌هاي اصلي فناوري‌هاي قابل پياده‌سازي بر خرده‌فروشي‌ها، تعامل فناوري بين مصرف‌کننده و کالا است. در واقع، با اين فنآوري‌ها، مصرف کننده مي‌تواند با کالا به مانند يک بازي ِ ويدئويي ارتباط برقرار کند. به همين دليل، فناوري‌هاي تعاملي (مانند مدل‌هاي 3D فضايي) در چند خرده‌فروشي پياده‌سازي شده است. فناوري‌هاي قابل استفاده در خرده‌فروشي‌ها بر پايه‌ي تلفن‌هاي همراه، دستگاه‌هاي محاسباتي و برنامه‌هاي نرم افزاري است[2].

?-?-? سيستم‌هاي هميار خريد:
بيشترين کاربرد سيستم هميار خريد معمولا بر روي چرخ دستي‌هاي فروشگاه‌ها يا تلفن همراه مصرف‌کنندگان استفاده مي‌شود (تلفن همراه هوشمند، رايانه جيبي و آيفون). در فرايند انتخاب گزينه‌هاي مختلف براي خريد، اين دستگاه‌هاي خاص با امکان مقايسه سريع بين محصولات مشابه (از لحاظ مواد تشکيل دهنده تا قيمت و..)‌ و فراهم نمودن جزئيات جامع درباره‌ي محصولات و خدمات (در صورت وجود روي کالا)‌ قادر به حمايت مصرف کنندگان خواهند بود.

شکل ?-?. سيستم همراه خريد شرکت IBM

از نفطه نظر خرده‌فروشان، اين سيستم به ايشان اجازه‌ي آگاهي از مقدار محصول درقفسه‌هاي فروشگاه را در هر زماني مي‌دهد. مديران و فروشندگان از اين اطلاعات مي‌توانند براي بازيايي اطلاعات انبار به روش موثرتري با حداقل خطا استفاده کنند. نتيجه‌اش بالارفتن سطح خدمات و سهولت در خريد و تمايل بيشتر به خريد براي مصرف کنندگان مي‌شود و همچنين افزايش درک کيفي محصولات و فروشگاه و برند را به همراه دارد. اين سيستم مخصوصا براي افرادي که دنبال محصول خاصي هستند بسيار مفيد است و باعث افزايش رضايت ايشان مي‌شود[3]. فرض کنيد مصرف‌کننده‌اي را که براي خريد سوپ وارد مغازه مي‌شود و به ادويه‌ي خاصي حساسيت دارد، از طريق اين سيستم هميار مصرف‌کننده مي‌تواند سوپ موردنظر خود را با مقايسه تمامي ِ سوپ‌هاي موجود در قفسه‌هاي فروشگاه به دست بياورد و علاوه برصرفه‌جويي در زمان، امکان استفاده از خريد لذت بخش را نيز فراهم مي‌آورد.
علاوه بر اين، سيستم هميار خريد مشکل‌هاي مربوط به تبليغات هدفمند براي مخاطب‌هاي خاص را که عامل کليدي در فرآيند رضايت مصرف‌کنندگان با سفارش‌سازي اطلاعات مربوط به کالا است را بالا مي‌برد[4].
از معتبرترين ِ اين سيستم‌ها مي‌توان به سيستم هميار خريد IBM و سيستم هميار خريد موبايل17 (MSA) اشاره کرد. سيستم هميار خريد شرکت IBM (شکل ?) از يک صفحه نمايش ? اينچي، بلوتوث، سبد خريد، شارژر و چراغ کنترل مادون قرمز (که در کل فروشگاه پراکنده است) براي دستيابي به اطلاعات و مکان‌يابي محصولات تشکيل شده است. اين سيستم به مصرف‌کنندگان اين امکان را مي‌دهد که: کالاي مورد علاقه‌ي خود را انتخاب و به ليست خريد اضافه کنند و کالا را در فروشگاه پيدا کنند. به‌علاوه اين سيستم کالا را به صورت گرافيکي هايلايت کرده و به صورت يک راهنماي خريد، مکان و تعداد و مشخصات آن را به مصرف کننده مي‌دهد[5]. بنابراين مصرف کننده در زمان صرفه جوبي کرده و خريد لذت‌بخشي را تجربه خواهد کرد.
تلفن‌هاي همراه هوشمند رشد چشمگيري در ميان مصرف‌کنندگان و مردم داشته‌اند. ديگر هرفردي در جيب خود براي برقراري ارتباط با ديگران تلفن همراه دارد و افراد کمتري به نسبت مجهز به تلفن‌هاي همراه هوشمند هستند. اين در جايي است که بسياري معتقدند که در آينده تلفن‌هاي همراه ابزاري جدانشدني از انسان خواهند بود. سيستم هميار خريد موبايل مجموعه نرم افزارهايي است که توسط شرکت گروه‌هاي مترو معرفي گرديد. اين نرم افزار برروي سيستم عامل تلفن همراه هوشمند مصرف‌کنندگان نصب مي‌شود و از طريق آن مصرف‌کنندگان مي‌توانند فعاليت خريد‌هاي خود را کنترل کنند. از طريق اين سيستم مشتريان فروشگاه Real,- Future Store مي‌توانند نرم افزار را برروي گوشي‌هاي خود نصب و تجربه‌ي خريد جديدي را تجربه کنند. قبل از ورود مشتريان به فروشگاه، ايشان از طريق نام کاربري و رمزعبور که از قبل از فروشگاه دريافت کرده‌اند وارد نرم‌افزار مي‌شوند. سپس از طري

دسته بندی : No category

دیدگاهتان را بنویسید