دانلود پایان نامه ارشد رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

 شناسایی عوامل مؤثر بر ملی گرایی مصرفی از دیدگاه مصرف کنندگان

قسمتی از متن پایان نامه :

– اثرات کشور مبدأ ( ( COO[1]

مصرف کنندگان معمولاً عقاید کلیشه ای نسبت به کلیه محصولات یک کشور و یا بعضی از محصولات آن کشور دارند. این عقاید کلیشه ای لزوماً در تمام کشورها یکسان نیست. به عنوان مثال در ایالات متحده، محصولات آلمانی را به عنوان کالاهای محکم و با دوام می شناسند و محصولات فرانسوی را با مد و زیبایی ارتباط می دهند. به این ترتیب محصولاتی که با مد و زیبایی سر و کار دارند. مثل عطر، لوازم آرایشی و یا پوشاک فرانسوی در آمریکا بازار خوبی دارد در حالی که اتومبیل فرانسوی حتی اگر از کیفیتی در حد اتومبیل های آلمانی برخوردار باشد فروش خوبی در بازار آمریکا نخواهد داشت. دوربین ژاپنی، کفش ایتالیایی و فرش ایرانی مثا لهای دیگری می باشد که اهمیت کشور مبدأ را نشان می دهد. اهمیت کشور مبدأ در فروش محصولات به حدی می باشد که بعضی آن را P پنجم بازاریابی  (Production Location)نامیده اند. ( کاندیف و هیلگر، 1984؛ 322).

از ابتدای مطرح شدن موضوع اثرات کشور مبدأ در دهه 1960 توسط اسکولر ( 1965 )، این موضوع بطور گسترده در ادبیات بازاریابی بین الملل مورد مطالعه قرار گرفته می باشد. تاکنون وجود اثرات قابل اندازه گیری کشور مبدأ مورد پذیرش قرار گرفته می باشد. بعنوان یک شاخص جایگزین بالقوه،COO  می تواند جهت کلیشه سازی[2]  در مورد محصولات یا کشورهای خاصی مورد بهره گیری قرارگیرد و به بیانی دیگر یک یا چند ویژگی بارز یک کشور به سایر جنبه های مرتبط با آن کشور تعمیم داده می گردد.

سامی ( 1994 ) اثر کلیشه سازی کشور و یا اثر COO را بعنوان تأثیر مثبت یا منفی بر فرایند انتخاب و یا رفتارهای بعدی فرایند خرید مصرف کننده، که ناشی از احساس نسبت به کشور سازنده محصول باشد، تعریف می نماید. این تأثیر ممکن می باشد از تجربه مصرف کننده هنگام سفر به یک کشور، دانش عمومی که نسبت به آن کشور در ذهن دارد، اعتقاد سیاسی راجع به کشور خاص و یا حتی از احساسات نژادپرستانه ناشی می گردد.

اثر COO نشان دهنده تعمیم احساسات مصرف کننده در مورد یک کشور به ارزیابی در مورد محصولات آن کشور و یا نام های تجاری می باشد. تعمیم عقاید و اداراکات درمورد محصولی خاص از یک کشور بر پایه مجموعه ای از ویژگیها به عنوان« وجهه کشور »[3] نیز شناخته شده می باشد. وجهه کشورها بعنوان مبدأ محصولات، یکی از علائم خارجی می باشد که ممکن می باشد جزئی از وجهه کلی محصول گردد .این وجهه با عنوان Made-in نیز در ادبیات های مختلف شناخته می گردد.

تحقیقات تجربی انجام شده در بازاریابی نشان می دهد که اثر کشور مبدأ عاملی می باشد که در تصمیم به خرید کالاهای داخلی پیش روی کالاهای خارجی تأثیر می گذارد. اثر کشور مبدأ از چندین طریق اقدام می نماید :

  • مصرف کنندگان اثر کشور مبدأ را بعنوان یک متغیر اضافی جهت ارزیابی محصول مورد بهره گیری قرار می دهند .
  • برچسب نام یک کشور ممکن می باشد به عنوان شکلی از اثر هاله ای [4] اقدام نموده و برتوجه و ارزیابی روی سایر ویژگی های محصول تأثیر گذارد (هانگ، 1989 ، 34).
  • اثر کشور مبدأ به عنوان شکلی از کلیشه سازی در مورد کشور، هنگامی که سایر اطلاعات مرتبط با محصول به آسانی در دسترس نباشد، بکار می رود(بیکلی و نس، 1982،65)

معمولاً تصویر کلیشه ای که از محصولات ساخت یک کشور در ذهن مصرف کنندگان ایجاد می گردد می تواند مساعد، خنثی و یا نامساعد باشد. اگر ذهنیت منفی نسبت به محصولات ساخت یک کشور وجود داشته باشد، می توان آن را از طریق بکارگیری یک استراتژی موثر بازاریابی تا حدودی کاهش داد. اما اگر به آن توجه نشود نفوذ در بازارهای خارجی بسیار مشکل می گردد. زمانی که ذهنیت منفی برای محصولات ساخت یک کشور ایجاد گردید و مشتریان خارجی به آن به عنوان یک محصول نامرغوب نگریستند، کوشش های تبلیغاتی و آموزشی زیادی لازم می باشد تا این نگرشها تغییر کند. به عنوان مثال محصولات ژاپنی تا قبل از جنگ جهانی دوم در بازارهای آمریکا به عنوان محصولات ارزان، تقلیدی و نامرغوب شناخته می گردید، اما پس از جنگ جهانی دوم، شرکت های ژاپنی با ارائه محصولاتی با کیفیت بالا به آمریکا توانستند این توجه را تغییر دهند، هر چند که این تغییر ذهنیت بسیار کند صورت گرفت. با وجود ذهنیت مساعدی که نسبت به محصولات ژاپنی، در آمریکا ایجاد شده می باشد، اما هنوز هم آمریکایی ها بعضی محصولات ژاپنی را پست تر از محصولات آلمانی می دانند ( کاندیف و هیلگر، 1984، 324).

[1] – Country Of Origion

[2] – Stereo Typing

[3] – Country Image

[4] – Hallo Effect

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

  • هدف اصلی

شناسایی ارتباط بین عوامل اجتماعی روانشناختی و ملی گرایی مصرفی مصرف کنندگان خودرو در استان قم

  • اهداف فرعی

شناسایی تاثیر وطن پرستی بر ملی گرایی مصرفی مصرف کنندگان خودرو در استان قم

شناسایی تاثیر پذیرش فرهنگی بر ملی گرایی مصرفی مصرف کنندگان خودرو در استان قم

شناسایی تاثیر جهان گرایی بر ملی گرایی مصرفی مصرف کنندگان خودرو در استان قم

شناسایی تاثیر تجمل گرایی بر ملی گرایی مصرفی مصرف کنندگان خودرو در استان قم

شناسایی تاثیرتهدید ادراک شده اقتصادی بر ملی گرایی مصرفی مصرف کنندگان خودرو در استان قم

1-5- سئوال های پژوهش

  • سئوال اصلی پژوهش

عوامل اجتماعی روانشناختی بر ملی گرایی مصرفی مصرف کنندگان خودرو در استان قم موثر می باشد؟

  • سئوال های فرعی پژوهش

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

وطن پرستی بر ملی گرایی مصرفی مصرف کنندگان خودرو در استان قم موثر می باشد؟

پذیرش فرهنگی بر ملی گرایی مصرفی مصرف کنندگان خودرو در استان قم موثر می باشد؟

جهان گرایی بر ملی گرایی مصرفی مصرف کنندگان خودرو در استان قم موثر می باشد؟

تجمل گرایی بر ملی گرایی مصرفی مصرف کنندگان خودرو در استان قم موثر می باشد؟

تهدید ادراک شده اقتصادی و ملی گرایی مصرفی مصرف کنندگان خودرو در استان قم موثر می باشد؟

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : شناسایی عوامل مؤثر بر ملی گرایی مصرفی از دیدگاه مصرف کنندگان  با فرمت ورد