اختلالات خواب چه هستند؟ | بیماری

مشکلات خواب چه هستن؟

مشکلات خواب همون شرایطیه که نشون دهنده کیفیت و کمیت خوابه. دلیل این مشکل یعنی عادات غلطی که به مشکلات سلامتی میرسه و برنامه خواب رو تغییر میده.

اگه صبح سخت از خواب بیدار میشین، به دکتر مراجعه کنین.

کمبود خواب یه مشکل جدی و تهدیدی واسه سلامته.

 

مشکلات به وجود اومده به وسیله کمبود خواب

– تصادفات رانندگی

– مشکلات خانوادگی

– کاهش کارآیی شغلی

– مشکلات حافظه

مشکلات خلقی

بیماریای قلبی

– چاقی و زیاد شدن وزن

دیابت

نوشیدن یه لیوان شیر گرم قبل از خواب، باعث ایجاد خوابی آروم در فرد می شه

نشونه های کمبود خواب

خواب آلودگی بیشتر از اندازه درزمان روز

– خرخر کردن و یا آپنه (توقف تنفس) موقع خواب

– موقع استراحت حرکت پاها

– در شب، احساس ناراحتی در پاها

آپنه خواب

آپنه یعنی قطع تنفس در بین خواب. معطلی تنفسی باعث خواب سبک فرد می شه. این حالت، باعث می شه که در طول روز دچار خواب آلودگی شن.

خیلی از افراد دارای آپنه خواب، از این مشکل خود اطلاعی ندارن.

خر خر کردن یکی از علائم اخطار دهنده آپنه س.

این مشکل در مردان، افراد دارای اضافه وزن و افراد بیشتر از ۶۵ سال گسترش بیشتری داره.

در حالی که این مشکل در بین بزرگسالان شایع تره، بعضی وقتا هم در کودکان وقتی که لوزها بزرگ شن، اتفاق می افته.

 

سندرم پای بی قرار

افراد دارای سندرم پای بی قرار، هنگام استراحت، احساس ناراحتی و ناتوانی در حرکت دادن پاها رو دارن. معمولا این مشکل درزمان عصر و شب اتفاق می افته.

این مشکل باعث بی خوابی می شه.

 

خواب آلودگی شدید (نارکولپسی)

این حالت باعث خواب آلودگی شدید در طول روز می شه.

مردمون دارای این حالت علاوه بر خواب شبونه، اگه چرت نزنن، ممکنه به سختی کار کنن.

دیگه علائم اخطار دهنده این افراد شامل:

در موقع بیدار شدن، نبود توانایی در حرکت کردن

از دست دادن کنترل عضلات با احساسات شدید

درزمان چرت زدن، دیدن رویا

رویا مثل توهم در بیداری

 

راه رفتن در خواب

افراد دارای مشکلات خواب، می تونن در حالی که خواب هستن، بلند شن و راه برن.

فرد ممکنه شکلای جور واجور فعالیتا رو بدون بیدار شدن از خواب بکنه.

افراد در بین راه رفتن، به سئوالی جواب نمی دن و بعد از بیدار شدن، به یاد نمیارن به کجا رفته ان.

راه رفتن در خواب بیشتر در کودکان اتفاق می افته، اما می تونه تا دوران نوجوونی هم ادامه داشته باشه

چه وقتی باید به دکتر مراجعه کرد؟

– خروپف شما بلنده و یا بریده بریده در خواب نفس می کشید.

– فکر می کنین مریضی شما و یا داروهایی که مصرف می کنین، باعث بی خوابی شما گردیده.

– در تموم طول روز احساس خستگی دارین.

– درزمان فعالیتای روزانه به خواب می رید.

 

دفترچه خواب

واسه یک تا دو هفته عادات خوابیدن خود رو با به کار گیری اطلاعات زیر تنظیم کنین:

– زمان خواب و زمان بیداری

– چه مدت و چیجوری خوابیدن

– زمان بیدار شدن در نصفه شب

مصرف کافئین و الکل و در چه هنگام

– چه موقع و چی رو خوردید و نوشیدین

– احساسات و یا استرس شما

– داروهای مصرفی

 

تشخیص مشکلات خواب

در اول دکتر از شما سئوالاتی رو می پرسد، از جمله: عادات خوابیدن و وضعیت سلامتی شما.

بعد، شما رو به کلینیک خواب برگشت میده.

در اونجا، وقتی که خوابین، فعالیت مغزتون، حرکات چشماتون و تنفستون رو ثبت می کنن.

این الگوها می تونه مشکلات خواب مثل: آپنه و یا نوع بی خوابی رو نشون بده.

 

درمان مشکلات خواب

واسه آپنه خواب، دستگاه CPAP فشار هوا رو زیاد می کنه و راه هوایی رو باز نگه می داره. پس شما می تونین بیشتر استراحت کنین و از توقف تنفس و بیدار شدن جلوگیری می کنه.

خواب آلودگی و سندرم پاهای بیقرار می تونه با تغییر در روش زندگی و تجویز دارو درمان شه.

هم اینکه داروهای مفیدی واسه بی خوابی هست.

به هر حال، خیلی از مردم می تونن بدون مصرف دارو و با تغییر عادات خواب و دوری از شرایطی که منتهی به مشکل خواب می شن، از مشکلات خواب خود جلوگیری کنن.

 

درمان رفتاری و شناختی

بسیاری راه ها واسه آروم کردن استرس خواب هست. استرس خواب می تونه بی خوابی رو بدتر کنه.

این راه ها عبارتند از:

– آموزش آرامش و بیوفیدبک (روشی که عملای خودکار بدن رو کنترل می کنیم)

– آروم نفس کشیدن

کاهش ضربان قلب

– عضلات و اخلاق آروم داشتن

گفتار درمانی می تونه نگرانی موقع خواب رو با افکار مثبت رفع کنه، پس ذهن شما در شب آرامش پیدا می کنه و خواب آرومی رو دارین

درمان رفتاری و شناختی (CBT) مثل داروهای تجویز شده واسه افراد بی خواب، بسیار موثره.

 

ورزش کردن

عاداتی که باعث بهتر شدن خواب می شن، به نام بهداشت خواب معروفند.

ورزش منظم باید بخشی از برنامه روزانه شما باشه، اما زمان ورزش کردن هم مهمه.

ورزش کردن در اواخر بعد از ظهر باعث می شه که راحت تر به خواب روید.

ورزش کردن قبل از خوابیدن باعث می شه که دیرتر به خواب برید.

غذاهای مشکل ساز واسه خواب

باید ۴ تا ۶ ساعت قبل از خواب، از مصرف مواد زیر دوری کنین:

– کافئین مثل: قهوه، چای و نوشابه مشکی

– غذاهای تند و سنگین

نوشیدن الکل

 

غذاهای به درد بخور واسه خواب

مصرف یه میان وعده سبک در عصر خوبه. این میان وعده شامل: کربوهیدرات پیچیده و پروتئینه و باعث بهتر شدن خواب می شه.

می تونین یه ساعت قبل از خواب، کمی بیسکوییت با شیر یا چند عدد خرما با شیر استفاده کنین. بهتره شیر گرم (نه داغ) باشه.

شیر گرم و دم کرده بابونه، دمای بدن رو زیاد کرده و باعث خواب آروم می شن.

 

تلویزیون

تماشای تلویزیون در آخر شب، باعث می شه که نتونین خوب بخوابین.

تماشای تلویزیون، باعث مشغولی فکر می شه و باعث افزایش هوشیاری و دیر خوابیدن شما می شه. 

بازیای ویدئویی و یا گشت و گذار در اینترنت قبل از خواب می تونه همون اثر تلویزیون رو داشته باشه.

کارشناسان پیشنهاد می کنن تلویزیون و کامپیوتر رو از اتاق خوابتون دور کنین.

 

زمان خوابیدن

شما می تونین ذهن و بدن خود رو واسه خواب آماده کنین.

این آماده سازی شامل:

– دوش آب گرم گرفتن

– خوندن کتاب

– روشای آرامش اعصاب مانند: تنفس عمیق

– خیلی با اهمیته که حتی در روزای تعطیل، زمان خوابیدن و زمان بیدار شدن از خواب شما مشخص و سر یه ساعت مشخص باشه.

اگه شما هنوزم مشکل در خوابیدن دارین، بهتره به دکتر مراجعه کنین.

مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا